Bergen op Zoom

Nieuwe Bergse containerterminal goed voor klimaat en werkgelegenheid

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

Het Tilburgse BTT Multimodal Container Solutions heeft vorige maand de containerterminal in Bergen op Zoom overgenomen. Sindsdien is een kantoorpand, een enorme containerkraan en een degelijk hekwerk neergezet. Volgende maand moeten de eerste boten geladen en gelost worden, met het uiteindelijke doel om 300 containers per werkdag te verwerken.

BTT is opgericht in 1998 en heeft door de jaren heen trein- en vaarlocaties geopend in Tilburg, Eindhoven, Weert en nu dus ook in Bergen op Zoom. In deze jaren is het doel voor de containeroperator alleen maar duidelijker geworden: dé aansluiting worden op de Rotterdamse haven.

Dan rijst de vraag waarom het vervoersbedrijf een locatie opent specifiek in Bergen op Zoom. “Wij hebben een corridor vanuit Rotterdam het achterland in, met name naar Moerdijk, Oosterhout en Tilburg; De West-Brabant Corridor”, vertelt Remon Versteijnen, commercieel directeur bij BTT. “We willen meer terminals op deze corridor aansluiten, vandaar dat wij in Bergen op Zoom zijn gekomen. Het voordeel hiervan is dat we ons aansluiten op een al bestaand product.”

24 duizend containers per schip

De Bergse containerterminal wordt in de eerste week van april geopend. Volgens Versteijnen is het de bedoeling dat ook Bergen op Zoom “een verlengstuk van de Rotterdamse haven” wordt. Dit zal erin resulteren dat er vanaf de opening niet meer stilgezeten kan worden. “Er komen tegenwoordig schepen aan met 24 duizend containers per schip. Dat wil zeggen dat alles zo snel mogelijk weg moet om meer ruimte te maken voor het volgende schip”, vertelt de commercieel directeur.

Essentieel belang

De komst van een uitgebreide terminal brengt volgens Versteijnen veel voordelen met zich mee, waaronder voor het klimaat. “Alle containers die wij hier op het water willen vervoeren, gaan vandaag de dag nog over de weg”, licht hij toe. “Dit betekent dat er uiteindelijk veel minder files zullen ontstaan tussen Rotterdam en Bergen op Zoom en dat wij duurzaam vervoer over het water naar deze regio kunnen aanbieden.”

“Deze terminal zal een hoop werkgelegenheid met zich meebrengen naar Bergen op Zoom. Wij zien deze terminal dan ook als een essentieel belang voor de regio. Ook door de op korte termijn sluiting van de Haringvlietbrug.”

Over vijf jaar 80 duizend m2

Hoewel er nog veel moet gebeuren vóór de opening in april -de kade maken, het beton storten en het vaarschema opstellen- kijkt de CCO alvast voorzichtig vooruit. “Over vijf jaar hopen we uitgebreid te zijn naar 80 duizend m2 aan terminal. Daarnaast zal er aan de voet van de terminal een warehouse gebouwd zijn”, voorspelt Versteijnen. “Verder hopen we een goede achterlandverbinding te zijn voor Bergen op Zoom met een aantal grote, nieuwe verladers.”