Bergen op Zoom

Nieuwe containerterminal Bergen op Zoom bijna klaar

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Na een jaar bouwen nadert de nieuwe Markiezaat Container Terminal (MCT) van H. Essers in Bergen op Zoom zijn voltooiing. Als alles volgens planning verloopt, opent de terminal eind maart 2026. Operations Manager Richard Klaassen kijkt met trots terug op een intensief jaar én vooruit naar een toekomst waarin de regio een logistieke sprong vooruit kan maken.

Voor het grote logistieke bedrijf is de nieuwe terminal een langgekoesterde wens. zegt Klaassen. “Wij wilden al jaren bouwen. Een belangrijke mijlpaal was de vergunning én de vraag hoe dit past in de totale strategie van H. Essers. Dat bleek prima te passen.” De locatie is daarbij cruciaal. De terminal ligt vlakbij het Schelde-Rijnkanaal, tussen Rotterdam en Antwerpen. “Je moet bovenop de highway zitten”, zegt Klaassen. “Net zoals je op vakantie niet drie dorpen omrijdt om te tanken, gaat dat in de binnenvaart precies zo.”

Ook was het voor het bedrijf noodzakelijk om te verhuizen vanaf de Vierlinghweg. “We konden daar niet meer doorgroeien en zaten dicht op de bebouwde omgeving.”

Megakranen

Na een jarenlange voorbereiding startte de bouw van de nieuwe terminal in maart 2024. Meer dan 5.000 hei palen gingen de grond in. “Dat hebben ze hier en daar in Bergen op Zoom wel gehoord”, zegt Klaassen. Inmiddels staat alles stevig en is het terrein opgehoogd tot 3,5 meter boven NAP.

In oktober arriveren de twee enorme containerkranen. De terminal beslaat in totaal 6,5 hectare en heeft 400 meter kade. Hij kan 25.000 containers opslaan, waaronder gekoelde en risicovolle stoffen. “Veiligheid is bij ons superbelangrijk”, benadrukt Klaassen. “We hebben zwaar ingezet op camerasystemen en hekwerken om criminaliteit zo moeilijk mogelijk te maken.”

(artikel gaat verder onder de fotogalerij)

Binnenvaart

De nieuwe terminal moet helpen om het toenemende containervervoer in betere banen te leiden.
“Als we alle containers over de weg blijven gooien, staan we vast van hier tot Eindhoven”, waarschuwt Klaassen. Volgens hem wordt vervoer over water steeds belangrijker, zowel qua capaciteit als duurzaamheid.

Met de terminal richt H. Essers zich op de verbinding met Rotterdam en Antwerpen en de regio Bergen op Zoom. “Lokaal houden we het grootste deel binnen een straal van 15 tot 20 kilometer”, zegt Klaassen. Bij de opening verwacht hij twee binnenvaartschepen per dag, samen goed voor ongeveer 100 truckbewegingen.

Natuur

De terminal ligt midden in een kwetsbaar gebied, tussen twee Natura 2000-zones. Daarom moest het bedrijf fors investeren in natuurcompensatie. “We hebben 1,5 hectare speciaal riet verplaatst en daar drie nieuwe eilanden van gemaakt”, vertelt Klaassen, die naar eigen zeggen ook in overleg is geweest met watersporters die van het gebied gebruik maken. “We weten elkaar te vinden”, zegt hij. “Het gaat om veiligheid en duidelijkheid over wanneer wij en zij actief zijn.”

Opening

De komende maanden worden cruciaal, maar de planning blijft strak. “Eind januari is het kantoor klaar. Eind januari, begin februari verhuizen we de eerste containers. De grote verhuizing doen we tijdens het Vastenavendweekend. Super goed gepland”, vertelt Klaassen met een knipoog. Als het weer geen spelbreker wordt, opent de terminal eind maart volledig en kan de oude terminal worden opgeleverd aan de gemeente.

Lopend over het bedrijvige bouwterrein kijkt Klaassen terug op het afgelopen jaar. “We hebben iets heel moois gebouwd in Bergen op Zoom” zegt hij zichtbaar enthousiast. “Eind maart 2026 gaat onze terminal open. Dan beginnen direct de nieuwe containerstromen en zetten we volop in op duurzame groei.”

Zo moet de containerterminal eruit zien als het klaar is.