Bergen op Zoom

Nieuwe etnische supermarkt voor Bergen op Zoom: ‘We willen een grote keten worden’

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

De gloednieuwe Avantage supermarkt heeft onlangs haar deuren geopend in Bergen op Zoom. De supermarkt heeft zich gevestigd in een nieuw pand aan het Piusplein. Waar ze op hun oude locatie begonnen als een Turkse supermarkt, profileert de winkel zich nu als etnische supermarkt.

“Wij zijn een supermarkt voor iedereen”, vertelt manager Kemal Yildirim. Naast het filiaal in Bergen op Zoom zijn er nog een viertal Avantage-winkels, waaronder in Breda en Utrecht. “Je ziet allerlei soorten mensen bij ons boodschappen doen. Een Marokkaan, Syriër, Turk, Nederlander of Belg, iedereen komt hier zijn boodschappen doen. Dat vind ik mooi om te zien.”

De eerste weken is het al flink druk geweest in de winkel en dus is het aanpoten voor Kemal en zijn personeel. “Dat had ik echt niet verwacht.” De manager krijgt veel leuke reacties van klanten. “Ik krijg bijna iedere dag wel een mooi boeket van een klant.”

Bijzonder

De supermarkt onderscheidt zich door veel verse producten in huis te hebben. Zo is er een inpandige slagerij, een grote gekoelde groente- en fruitafdeling en een bakkerij. “Ons brede assortiment in wereldwijde producten, gecombineerd met alle verse producten, maakt onze winkel wel bijzonder, denk ik.”

Kemal vindt dat de prijs/kwaliteit verhouding in de winkel ook goed is. “We doen ook vaak aan acties met onze producten. Dat doen we altijd tijdens de laatste twee weken van de maand, hiermee proberen we de klanten inkomsten-technisch gezien te helpen.”

Concurrentie

Over de concurrentie van de grote supermarkten maakt Kemal zich geen zorgen. “We zien een Jumbo of Albert Heijn niet als een concurrent. We zien ze eerder als een voorbeeld.” Naast Avantage is een Jumbo supermarkt gevestigd. “Ik denk dat de Jumbo meer profijt van ons heeft, dan wij dat van hun hebben. Wij zijn best wel bekend hier in de stad”, meent de manager. Volgens hem is de combinatie van het vaste én wisselende assortiment de kracht van zijn winkel.

Als Kemal hardop droomt, dan zou hij graag de supermarktketen willen uitbreiden. Hij hoopt dit jaar nog winkels te openen in de grensgebieden van Nederland. “In 2030 willen wij de grote steden van Nederland voorzien van een Avantage Supermarkt”, besluit hij.