Woensdrecht

Nieuwsanalyse – Burgerluchtvaart Woensdrecht geen échte optie

Foto: Pixabay

Han Verbeem Han Verbeem

Het is een proefballonnetje dat om de zoveel jaar wordt opgelaten: burgervluchten toestaan vanuit de militaire vliegbasis in Woensdrecht. Deze week is Woensdrecht genoemd als een tijdelijk alternatief voor de vakantievluchten en lijndiensten van vliegveld Eindhoven, dat in 2027 dicht gaat voor onderhoud. Maar het lijkt opnieuw een puur theoretische optie.

Dinsdag gooide Omroep Brabant de knuppel in het hoenderhok, en citeerde luchtvaartdeskundige Joris Melkert en ANVR-topman Frank Oostdam als pleitbezorgers van een luchthaven in West-Brabant. De huidige landingsbaan van 2.400 meter zou ruim voldoende zijn om de lijn- en vakantievluchten op te vangen.

Op papier is het een mooi idee, maar in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar – benadrukt de Bergse wethouder Joost Pals, die een burgervliegveld in zijn buurgemeente onrealistisch noemt. De infrastructuur is er nauwelijks op ingericht, er dreigt een verkeersinfarct rondom het vliegveld als de vele reizigers per auto de afslag nemen bij de A58. Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan parkeerruimte en de ontbrekende in- en uitcheckbalies. En hoe gaat het met douaneafhandeling en het bagagetransport? Dat alles voor de duur van vijf maanden. Defensie laat zich er niet over uit, ook het Woensdrechtse college houdt zich afzijdig.

Hoewel iedereen weet dat het eigenlijk niet kán, neemt de onrust toch toe. De Woensdrechtse oppositiepartij AKT wil weten waar de inwoners aan toe  zijn en stelt de kwestie donderdag aan de orde in de gemeenteraadsvergadering –  kondigt raadslid John Mathijssen aan.

Ook in Roosendaal is de politiek er niet gerust op, want raadsleden Marco Schillemans en Stijn van Looveren van de Roosendaalse Lijst benadrukken dat er nu al burgervliegtuigen landen op Woensdrecht. Weliswaar voor onderhoud, maar wie zegt dat het daarbij blijft, zo stellen ze in vragen aan het Roosendaalse college. Jaarlijks gaan er zo’n zeven miljoen passagiers via Eindhoven naar buitenlandse bestemmingen. Als deze aantallen straks ook in West-Brabant te verwachten zijn, heeft dat een enorme impact.

In Woensdrecht en Bergen op Zoom maken bestuurders zich vooral zorgen over de uitbreiding van de militaire vluchten. Want dat heeft onder meer gevolgen voor milieu -met een druk op de toch al krappe stikstofruimte- en de plaatsing van nieuwe windmolens. Daarom dienen beide colleges ook een zienswijze in op de nieuwste notitie van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Ze willen dat rekening wordt gehouden met de effecten voor de lokale leefbaarheid en economie.

In Bergen op Zoom is de gemeente nog maar net bekomen van het Vastenavendmotto: ‘Ziede z’ok vliege’. Het lijkt uit het hart gegrepen, als het om de nieuwste proefballonnetjes gaat over burgervluchten in West-Brabant. Geen hoogvlieger, en éigenlijk als optie niet serieus te nemen.