Roosendaal

Parkeren in Roosendaal wordt volgend jaar duurder

Kitty Joachems Kitty Joachems

Parkeerbeheer Roosendaal (PBR) stevent af op financiële problemen. Als de gemeente niet ingrijpt gaat het in de toekomst mis. De inkomsten zijn onvoldoende om de toegenomen kosten voor beheer en personeel te dekken. Dus ziet de gemeente Roosendaal geen andere optie dan de tarieven zowel in de parkeergarages als op straat te verhogen.

Bezuinigen is volgens de gemeente geen optie. Want dat gaat ten koste van de service en het onderhoudsniveau van de parkeergarages. Daarom is een structurele verhoging van inkomsten noodzakelijk. Volgens berekeningen is er in totaal zo’n 310.000 euro nodig om Parkeerbeheer uit de problemen te houden.

Vijftien cent per uur duurder

Per 2024 gaat parkeren in de parkeergarages én op straat vijf cent per twintig minuten meer kosten. Dat is vijftien cent per uur. Adviesbureau SPARK is gespecialiseerd in parkeervraagstukken. Zij bekeken diverse opties en adviseerden het college vervolgens om zowel de tarieven in garages als op straat te verhogen. Het is voor het eerst sinds 2016 dat de parkeertarieven worden aangepast op straat. In de parkeergarages gingen de tarieven voor het laatst omhoog in 2012.

Goedkeuring

De verhoging van het straattarief moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Het college wil de extra opbrengsten van deze verhoging gebruiken om PBR financieel gezond te houden. Ook daarvoor zal het college binnenkort de raad om goedkeuring vragen.

Aandeelhouder

De gemeenteraad hoeft niet in te stemmen met een hoger parkeertarief in de garages. Dat is een beslissing van Parkeerbeheer BV Roosendaal. Wethouder Vermeulen heeft hier overigens wel een stem in. Want zij is, met mobiliteit in haar portefeuille, aandeelhouder van PBR. Zij heeft tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met het nieuwe parkeertarief.

Parkeerdruk

Mocht de raad niet instemmen met een verhoging van het straattarief dan is het nodig om de tarieven in de garages niet met vijftien maar met dertig cent per uur te verhogen. Dat is nodig om het tekort te kunnen dekken. “Dat betekent dan wel dat de parkeergarage duurder is dan parkeren op straat. En dat heeft negatieve gevolgen voor de parkeerdruk op straat”, aldus SPARK. Volgens het adviesbureau is uit onderzoek gebleken dat het belangrijk is dat parkeren in de parkeergarages goedkoper blijft dan op straat. “Dat is de stimulans voor bezoekers om in de garage te parkeren en niet op straat.” De gemeente neemt dit advies over omdat ze de parkeerdruk in de straten zo laag mogelijk wil houden voor haar inwoners.