West-Brabant

Politie waarschuwt opnieuw voor babbeltrucs door fake agenten

Foto: Shutterstock

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De afgelopen weken heeft de politie een toename gezien in meldingen van inwoners die gebeld worden door mensen die zich voordoen als politiemedewerkers. Deze valse politiemedewerkers proberen met een smoes hun slachtoffers geld of waardevolle spullen afhandig te maken.

Er zijn al de nodige meldingen ontvangen uit Zeeland en de Markiezaten, een week geleden was het onder meer raak in De Heen. In een uitvoerig online bericht legt de politie uit hoe het werkt:

De oplichters beweren dat de politie inbrekers heeft gearresteerd die in het bezit waren van een lijst met adressen, waaronder zogenaamd ook het adres van het beoogde slachtoffer. Ze beweren dat het van groot belang is om foto’s van sieraden te maken voor de verzekering en sturen een ‘politiemedewerker’ naar de woning om foto’s te maken. Terwijl deze ‘politiemedewerker’ in de woning is, blijft er telefonisch iemand in gesprek met het slachtoffer. Deze persoon leidt het slachtoffer af door hem of haar naar een andere ruimte in de woning te lokken om ‘sloten te controleren’, waarna de valse politiemedewerker de kans grijpt om alle sieraden te stelen en te vluchten.

Meermaals raak in Zevenbergen

Ook in Zevenbergen was sprake van meerdere meldingen. Opvallend is dat in deze specifieke gevallen de slachtoffers allemaal door een vast nummer werden gebeld. De politie heeft een onderzoek ingesteld en is onder andere op zoek naar camerabeelden waarop de dader(s) mogelijk zichtbaar zijn. Er wordt uitgegaan van meerdere daders, aangezien mensen die gebeld zijn hebben aangegeven dat ze soms een man en soms een vrouw aan de lijn kregen.

Ouderen

Met name wat oudere mensen trappen nog vaak in babbeltrucs. Daarom vraag de politie aan familie, vrienden, verzorgende om juist met hen te praten over deze vorm van criminaliteit. Vertel ze nadrukkelijk dat de politie nooit om pinpassen en/of pincodes vraagt en nooit aan de deur komt om waardevolle spullen op te halen en veilig te bewaren. Ook medewerkers van instanties of bankmedewerkers zullen dit nooit doen. Zorg bijvoorbeeld ook voor een lijstje met handige telefoonnummers van de politie, de bank, de thuiszorginstantie en dergelijke. Op die manier kan iemand sneller checken of degene die belt ook daadwerkelijk van één van die instanties is.

Meer tips

Wordt er gebeld door iemand die zich voordoet als agent, bankmedewerker enzovoorts? Ga dan geen gesprek aan. Geef geen persoonlijke details, zoals bijvoorbeeld een adres. Bevestig dit soort gegevens ook niet als de beller dingen over je weet. Hang op en bel de instantie die zogenaamd gebeld heeft om het verhaal te controleren.

Doe niet zomaar de deur open voor iemand die zegt van de politie of van de bank te zijn. Die komen niet zomaar onaangekondigd bij langs. Agenten, in uniform én in burger, kunnen zich bovendien altijd legitimeren en vinden het niet erg om te wachten totdat je hebt kunnen controleren dat ze te goeder trouw zijn. Dergelijke medewerkers komen bovendien nooit langs om een pinpas, pincode, geld, waardevolle spullen of sieraden op te halen en veilig op te bergen.

Toch slachtoffer geworden van een babbeltruc, helpdeskfraude, oplichting? Waarschuw dan altijd de politie en doe aangifte, via het nummer 0900-8844. Zijn de dieven nog in de buurt of zelfs in het gebouw? Bel dan direct 112!

Meer weten? Kijk dan eens op de website van de politie.