Geen regio geselecteerd

Politiek Roosendaal wil onderbouwing van vermindering parkeerplaatsen

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De PvdA en D66 in Roosendaal willen weten hoe de gemeente heeft uitgerekend hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn in de binnenstad. Roosendaal wil een autoluwe binnenstad met meer ruimte voor fietsers.

Burgemeester en wethouders willen daarom de parkeernormen aanpassen. Dat betekent dat er voor bewoners van de binnenstad minder parkeerplekken komen. In de nieuwbouwwijk Stadsoevers gaat dat omlaag naar 1,3 parkeerplek per woning, in het centrum daalt het naar 1 per woning.

PvdA en D66 zijn ook voor een autoluwe binnenstad. Maar ze willen weten of het op een goede manier wordt ingevoerd. Annelies Homma, burgerraadslid van D66: “We willen weten welke cijfers de gemeente heeft gebruikt om het aantal parkeerplekken te berekenen. Hoeveel auto’s hebben de inwoners van de Roosendaalse binnenstad? Waar hebben ze hun auto voor nodig? En wanneer gebruiken ze ‘m?”

Alternatief vervoer

Volgens Homma moeten er eerst genoeg alternatieven zijn voor inwoners. “We kunnen nobele redenen hebben om de stad autoluw te maken, maar parkeerproblematiek is onwenselijk. Dus wat hebben Roosendalers nodig? Moet je meer doen dan parkeerplekken weghalen en het fietsen stimuleren, bijvoorbeeld extra bussen inzetten, of meer treinverbindingen regelen?”

De PvdA en D66 willen een bredere, algemene visie over de aantrekkelijkheid van de Roosendaalse binnenstad. “Daar is de trein, bus, fiets en auto een onderdeel van,” aldus Homma. Donderdag 17 januari worden de plannen voor de binnenstad door de gemeenteraad besproken in een commissievergadering. PvdA en D66 hopen dan uitgebreider antwoord te krijgen van de wethouder.