Roosendaal

Problemen maken organiseren TruckRun moeilijk, maar die van Roosendaal gaat door

Voorheen startte de TruckRun bij het Atik Stadion in Roosendaal, dit jaar vertrekt de stoet vanuit Wouw | Foto: TruckRun Roosendaal.

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

De toekomst van de TruckRuns is in gevaar. De ene na de andere TruckRun wordt gecanceld vanwege veiligheidsredenen. Maar dat is niet nodig, vindt de organisatie van TruckRun Roosendaal. “We moeten blijven denken in oplossingen.”

Nooit zijn er problemen geweest bij TruckRuns. Het zijn tochten waarbij mensen met een beperking een dag mee op pad mogen in een grote vrachtwagen. Honderden trucks rijden gezamenlijk een lange route, waarbij ze luid toeterend voorbijgangers begroeten. Totdat het ergens in het Noorden van het land fout gaat. Een begeleider zit, zonder gordel, op het bed van de vrachtwagen, en komt door plotseling remmen met haar hoofd op het dashboard terecht. Een schadeclaim volgt.

Dit raakt een hele grote doelgroep.

“Ontzettend jammer dat door zo’n voorval het voortbestaan van TruckRuns in gevaar komt”, reageert Emil Jansen van TruckRun Roosendaal. “Dit raakt een hele grote doelgroep.” Want het grote probleem is dat veel trucks vaak maar over twee gordels beschikken. Begeleiders die met een deelnemer mee in de truck gaan, zitten zonder gordel in de vrachtwagen. En dat mag dus eigenlijk niet.

Dat het een keer fout is gegaan, heeft de organisatie van TruckRuns moeilijker gemaakt. “Als je als organisatie of chauffeur zo’n schadeclaim krijgt, dan ben je klaar natuurlijk. Dat willen alle organisaties nu voorkomen”, vervolgt Jansen.

Cancelen is geen optie.

Het gevolg: veel TruckRuns worden last minute gecanceld. Bijvoorbeeld die van Tilburg en Peelland. “Dat is voor al die deelnemers zo’n teleurstelling.” Dat wilde Jansen voorkomen. En dus ging hij, samen met de rest van de organisatie, hard op zoek naar oplossingen. En die hebben ze gevonden. “Cancelen is geen optie.”

De nieuwe regels voor de TruckRun van West-Brabant zijn duidelijk: géén begeleiders mee in vrachtwagens zonder een derde gordel. “Behalve wanneer zij een verklaring invullen waarin staat dat zij meerijden om eigen risico. Alleen dan staan we het toe.” Deelnemers waarvan nu al bekend is dat ze een begeleider meenemen, worden al door de organisatie ingelicht. “We bieden ze aan om in een wagen mee te rijden met drie gordels, zoals een vrachtwagen of een bergingsvoertuig. Dan rijden ze misschien niet in de truck waarin ze zouden willen, maar ze kunnen in ieder geval wel meedoen.”

Er zijn genoeg mogelijkheden.

Daarnaast neemt de organisatie nog aanvullende maatregelen. “Onze maximale snelheid gaat bijvoorbeeld een stuk omlaag. Sommige chauffeurs nemen andere wagens mee waar meer gordels in zitten. Er is bijvoorbeeld een leswagen van Logistic Force met vijf gordels, en een speciale truck met vijf gordels. Dus er zijn genoeg mogelijkheden.”

Op zaterdag 29 april tourt de TruckRun van Jansen, vanuit Wouw, over de wegen van West-Brabant. “We hebben tot nu toe 143 chauffeurs, en 147 passagiers. Iedereen heeft er ontzettend veel zin in, de passagiers tellen de dagen af. Voor sommige TruckRuns betekenen deze problemen het einde, maar voor ons echt niet!”

In een grote stoet rijden 29 april 143 vrachtwagens over de wegen van West-Brabant | Foto: TruckRun Roosendaal.