Bergen op Zoom

Protestgroep vreest nóg drukkere Randweg: ‘Economische groei moet niet ten koste gaan van bewoners’

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

De bewoners rondom de Randweg hebben er constant mee te maken: auto’s en vrachtwagens die voorbijrijden. De omwonenden vrezen voor meer verkeersoverlast en vrachtverkeer als gevolg van de uitbreiding van de containerterminal aan de Theodorushaven. Dit was voor de buurt de druppel. Ze zijn een protestgroep gestart tegen de drukte die hen nu al een tijd bezighoudt.

Ondertussen hebben meer dan 65 huishoudens zich aangesloten bij de protestgroep, vertelt Edwin Dammers, één van de kartrekkers van de groep. Dammers heeft zelf niet veel geluidsoverlast van het noordelijke gedeelte van de Randweg. “Ik ben juist bij de groep gekomen om de mensen te helpen die nóg dichter tegen de Randweg wonen. Het gaat vooral om het beschermen van de leefbaarheid van de buurtgenoten.”

Meer vrachtverkeer, meer zorgen

Omwonenden hadden al last van de steeds drukker wordende Randweg. Na de bekendmaking van de uitbreiding van de Theodorushaven werd het voor hen echt teveel van het goede. “De containerterminal daar gaat van 70 duizend naar 500 duizend containers. Dat betekent een enorme toename op het drukke verkeer dat we nu al hebben: een toename van 400 à 500 vrachtwagens  per dag”, heeft Dammers uitgerekend.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Veel vrachtwagens op de Randweg zijn onderweg naar de Theodorushaven.

De protestgroep begrijpt de uitbreiding van de Bergse haven wel. Ze zijn dan ook niet tegen de uitbreiding, zolang de leefbaarheid niet aangetast wordt. “De economische groei moet niet ten koste gaan van de bewoners langs de Randweg”, vindt Dammers.

Één van de bewoners heeft een ondertussen zwart geworden filter op zijn huis staan

Naast de continue stroom van verkeersgeluid zijn er ook zorgen op het gebied van de gezondheid. De vele (vracht)auto’s produceren volgens de protestgroep namelijk een hoop fijnstof. Dit zorgt voor een verhoogde kans op het krijgen van longkanker en astma als je er te veel van binnenkrijgt. “Één van de bewoners heeft een ondertussen zwart geworden filter op zijn huis staan”, vertelt Dammers.

Oplossingen

Dammers komt namens de protestgroep met mogelijke oplossingen. Één daarvan is het verlagen van de snelheid op de Randweg. “Er wordt daar altijd harder gereden dan toegestaan. Dat geeft extra lawaai en meer fijnstof. Daarom zijn wij voor het verlagen van de snelheid van 80 naar 60 km/u”, vertelt Dammers.

Andere mogelijke oplossingen zijn volgens de protestgroep het aanleggen van geluid reducerend asfalt en het plaatsen van betere geluidsschermen langs de Randweg. Ook moet er volgens Dammers een vaste flitspaal komen. Er staat nu wel een flexflitser langs de Randweg, maar die staat tussen twee stoplichten in. “Daar wordt toch niet zo hard gereden. Je moet hem op een langer stuk zetten waar er harder gereden wordt.”

Tweede ontsluiting

De protestgroep heeft daarnaast een voorstel ingediend bij de gemeente voor een mogelijke tweede ontsluiting van de haven. Deze ontsluiting leidt je dan door de Auvergnepolder via de Tholenseweg direct naar de A4. Dit, is het idee, zorgt ervoor dat het (vracht)verkeer meer verspreidt kan worden en zich niet over één weg hoeft te verplaatsen.