Nispen

Roosendaalse Lijst wil weten of Nispense spoorwegovergangen worden gesloten

Foto: Shutterstock

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De Roosendaalse Lijst wil weten of het klopt dat spoorwegbeheerder Prorail spoorwegovergangen wil sluiten in het buitengebied van Nispen. De partij stelt daarom schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders. Het zou gaan om overgangen op het treintraject tussen Roosendaal en Essen. En de meeste daarvan liggen in de buurt van Nispen.

Volgens de Roosendaalse Lijst gaat het om de spoorwegovergangen aan de Hoekstraat, het Hollewegje, de Bergsebaan, de Maststraat en de Nigtestraat. Dat zijn allemaal kleinere, maar wel bewaakte overgangen. De partij wil weten of het klopt dat de gemeente Roosendaal samen met Prorail onderzoekt welke daarvan dicht zou kunnen. Hiervoor zou gekeken worden welke overgangen belangrijk zijn voor boeren in de omgeving.

Wat is het doel van het onderzoek?

Charl Goossens en Marco Schillemans, raadsleden van de Roosendaalse Lijst, vragen zich af waarom de gemeente en Prorail zo’n onderzoek zouden doen. “Het sluiten zou te maken hebben met beveiligingsstructuren voor de trein zelf en de korte afstand tussen de overgangen,” schrijven ze aan burgemeester en wethouders. Ze willen weten of het ook te maken heeft met de beveiliging van de treinen of het veiliger maken van de spoorwegovergangen.

Ook al vragen de raadsleden eerst of de gemeente Roosendaal en Prorail zo’n onderzoek doen, in de andere vragen gaan ze er al van uit dat het zo is. “Zijn de overgangen Grensstraat en Everlandwegje ook onderdeel van het onderzoek? Indien nee, waarom niet?,” vragen Goossens en Schillemans. En ook: “Hoe is de samenwerking met gemeente Essen of de Belgische spoorwegen hierin?”

Roosendaalse Lijst: doe eerst een jaar verkeerstellingen

De Roosendaalse Lijst stelt voor om eerst een jaar lang verkeerstellingen te houden op de spoorwegovergangen bij Nispen. Al is het dan wel beter om het landbouwverkeer te kunnen scheiden van gewone auto’s en fietsers. Goossens en Schillemans willen weten of belanghebbenden betrokken worden in het onderzoek, zoals bedrijven in de buurt, toeristische organisaties en omwonenden die de spoorwegovergangen gebruiken bij hun woon-werkverkeer.