Startdatum pilot spitssluiting Prinsenbeek bekend, ondanks verzet
Spitssluiting tussen Etten-Leur en Prinsenbeek. (foto: ZuidWest Update).
De gemeente Breda gaat op 8 december van start met de pilot om de wegen rond Prinsenbeek in de ochtendspits af te sluiten. Daarmee wil de gemeente de verkeersdrukte in het dorp te verminderen. Inwoners van de gemeenten Etten-Leur en Moerdijk zijn fel tegen de plannen, maar hun verzet lijkt op niets uit te draaien.
Vanaf 8 december zullen de maatregelen voor een periode van zes maanden ingaan. Op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur is het dan verboden voor auto’s zonder ontheffing om op vier wegen van en naar Prinsenbeek te rijden. De controles worden met camera’s uitgevoerd. De eerste twee maanden gelden als gewenningsperiode, waarin automobilisten zonder ontheffing eerst een waarschuwing krijgen. Daarna krijgen bestuurders zonder ontheffing een boete van 120 euro, exclusief administratiekosten.

Weerstand
Het voorgenomen besluit van de gemeente Breda stuitte op veel weerstand uit onder andere buurtgemeenten Etten-Leur en Moerdijk. In totaal werden er maar liefst 522 zienswijzen ingediend bij de gemeente Breda. Deze zijn inmiddels allemaal geanalyseerd en op basis daarvan zijn er nog enkele aanpassingen gedaan.
Zo worden landbouwvoertuigen uitgezonderd van de spitssluiting en zijn brom- en snorfietsen toegevoegd aan het besluit. Volgens wethouder Arnoud van Vliet van de gemeente Breda zijn de maatregelen nodig om de leefbaarheid van Prinsenbeek op peil te houden. “We zijn blij dat we nu deze pilot daadwerkelijk kunnen gaan uitvoeren.”
Daarnaast heeft het college van de gemeente Breda een gebundeld document gedeeld. Daarin staan de reacties van het college op verschillende zienswijzen die zijn binnengekomen. Zo weerlegt het college de argumenten dat er geen overleg zou zijn plaatsgevonden met omliggende gemeenten. “Vanaf eind 2024 en begin 2025 zijn zowel bestuurlijk als ambtelijk de direct betrokken partijen, waaronder de gemeenten Moerdijk en Etten-Leur, de Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en ProRail, geïnformeerd over de plannen met betrekking tot de spitssluiting in Prinsenbeek”, schrijft het gemeentebestuur van Breda.
Bewuste keuze
Volgens de gemeente Breda is de keuze om nu te starten met de pilot een bewuste. “Door de jarenlange bouwontwikkeling in de regio is de verkeersdruk op Prinsenbeek aanzienlijk toegenomen, wat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het dorp onder druk zet.” Op korte termijn zou de spitssluiting daardoor voor verlichting moeten zorgen. Parallel wil de gemeente Breda ook inzetten op structurele oplossingen. Zo moeten de OV-verbindingen verbeterd worden en wordt er gedacht aan het ondertunnelen van de spoorwegovergang aan de Lichttorenhoofd in Etten-Leur.
Fractievoorzitter Edgar de Jager (VVD Etten-Leur) noemt het een “waardeloos besluit”: “Ook Etten-Leur krijgt een reactie op de zienswijze en die zal natuurlijk bestudeerd worden. Zoals bekend treden wij hier als gemeenteraad gezamenlijk in op en zullen we dus ook samen bekijken wat een logische volgende stap is.”
Wij hebben in onze zienswijze duidelijk aangegeven dat er realistische en minder ingrijpende oplossingen voorhanden zijn om sluipverkeer terug te dringen. Het college betreurt dat deze alternatieven onvoldoende zijn betrokken in de afweging.”