Stevige verkeershinder bij driedubbele wegenklus: ‘Klaar zijn voor de toekomst’

De kruising van de Markiezaatsweg en Calandweg is vanaf 11 augustus zes weken afgesloten. (Google StreetView)
Verkeersdeelnemers in Bergen op Zoom kunnen vanaf maandag 11 augustus hun borst natmaken: de komende maanden wordt op meerdere fronten tegelijk gewerkt aan de toekomst van de stedelijke infrastructuur. De kruisingen Calandweg/Markiezaatsweg én Erasmuslaan/Rooseveltlaan gaan vrijwel gelijktijdig op de schop. Daarnaast start 22 september ook nog de grootschalige herinrichting van de Olympialaan. De werkzaamheden zijn fors, de impact is groot – maar volgens de gemeente noodzakelijk om de stad bereikbaar, leefbaar én veilig te houden.
Maandag 11 augustus start de zes weken durende herinrichting van het kruispunt Calandweg/Markiezaatsweg bij De Zeeland en MediaMarkt. Het verkeer zal daar tot 19 september volledig gestremd zijn. Volgens projectleider Jeromy van Houdt is dat onvermijdelijk: “Door het werk in één keer en met volledige afsluiting uit te voeren, kunnen we sneller klaar zijn en blijft de totale hinder beperkt in tijd.”
De kruising wordt volledig vernieuwd, met meer rijstroken, slimme verkeerslichten, betere oversteekplaatsen voor fietsers en een nieuwe bushalte buiten de rijbaan. “De bestaande situatie is niet meer van deze tijd,” zegt Van Houdt. “De kruising is asymmetrisch en sluit niet goed aan op de verkeersstromen. Dat pakken we nu fundamenteel aan.”


Erasmuslaan en Roosevelt-rotonde
Tegelijkertijd werkt Bergen op Zoom ook verder aan de herinrichting van zowel de Erasmuslaan als de rotonde bij de Rooseveltlaan/Kastanjelaan – onderdeel van de vernieuwing van het gebied rond Plein XIII. Deze aanpassing is al in juni begonnen en loopt door tot aan de kerst. Volgens projectleider Cees van den Kieboom is het jarenlang een knelpunt geweest. “We maken nu eindelijk werk van een duurzame, veilige en toekomstbestendige oplossing.” De Roosevelt-rotonde krijgt daarbij een facelift, inclusief geluidsarm asfalt en vernieuwde fietspaden. De rotonde gaat in het weekend van 19 tot 22 september dicht voor de laatste werkzaamheden.
Filedruk Olympialaan
Na afronding van de werkzaamheden aan de Markiezaatsweg gaat 22 september de kruising op de schop bij de Olympialaan en de Antwerpsestraatweg, aan de zuidkant van de stad. Deze werkzaamheden lopen door tot eind december 2025. De weg krijgt extra rijstroken en er verdwijnt een deel van de parkeerstrook om ruimte te maken. “Dat levert behalve betere doorstroming ook minder overlast van geparkeerde vrachtwagens op,” aldus Van den Kieboom.
Mobiliteitsvisie
Ralph van den Boom, strategisch adviseur mobiliteit van de gemeente, merk daarbij op dat de drie projecten deel uitmaken van één integrale mobiliteitsvisie: “We zien nu al dat de verkeersdruk toeneemt. Met deze investeringen zorgen we ervoor dat Bergen op Zoom bereikbaar blijft – met minder uitstoot, veiliger kruispunten en een robuuste infrastructuur.”
Strakke regie
De gemeente belooft dat de verschillende projecten zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. “We zorgen ervoor dat er nooit twee belangrijke verkeersaders tegelijk volledig dicht zijn,” aldus Van den Boom. “Als één project uitloopt, schuift het volgende automatisch door. Alles staat in een strak draaiboek.”
Er zijn uitgebreide omleidingsroutes ingesteld en communicatie met bewoners, ondernemers en hulpdiensten verloopt via meerdere kanalen. Winkelcentrum De Zeeland blijft bereikbaar via een tijdelijke in- en uitrit. En voor de feestdagen is het centrum vanaf de A4 weer volledig ontsloten via de Rooseveltlaan.
Vooruitdenken
Wethouder Hans Peter Verroen spreekt bij deze drievoudige mega-klus van bestuurlijk vooruitdenken: “We bouwen niet voor vandaag, maar voor de komende decennia. Plein XIII wordt één van de grootste uitbreidingslocaties van de regio.” De omvang en timing van de projecten zorgen onvermijdelijk voor hinder. Toch is men op het Bergse stadskantoor ervan overtuigd dat de noodzakelijke overlast tijdelijk is én dat deze overlast tot een minimum wordt beperkt. “We investeren niet in asfalt, maar in bereikbaarheid, leefbaarheid en economische vitaliteit,” zo concludeert wethouder Verroen. “Dat vraagt durf en visie – en die tonen we nu.”