Torenflat langs spoor en parkeerterrein Plein XIII verdwijnt: plannen Bergse Spoorzone krijgen vorm
De nieuwste plannen voor de Bergse Spoorzone. (Illustratie: gemeente Bergen op Zoom)
De plannen voor de herontwikkeling van het gebied tussen spoor en Antwerpsestraat krijgen meer en meer vorm: het parkeerterrein van Plein XIII en de aangrenzende locatie bij het oude politiebureau maken plaats voor een groene, stedelijke woonwijk met ruimte voor 1.500 woningen – inclusief een woontoren van 60 meter hoog.
Een allereerste begin lijkt al in zicht: het voormalige ING-bankkantoor aan Plein XIII maakt plaats voor een vijf- tot zeslaags woonblok met 26 woningen, kondigt wethouder Hopmans woensdag aan.
Anderhalve week eerder had de Bergse gemeenteraad al een werkbezoek gebracht aan de Tilburgse spoorzone, om daar inspiratie op te doen voor de herontwikkeling van het spoorgebied van Bergen op Zoom. De voormalige spoorwerkplaats achter het station heeft in Tilburg een ware gedaantewisseling ondergaan en is nu een bruisend centrum met een woon-werk-cultuurfunctie.

‘Enorme mooie kans’
Woensdag wil wethouder Dominque Hopmans op het Bergse stadskantoor een tipje van de sluier oplichten van de toekomstplannen die in de Markiezenstad op stapel staan. Het is een verdere uitwerking van de gebiedsvisie die eerder door stedenbouwkundig bureau Juurlink&Geluk op de kaart is gezet.
De centrale boodschap: de Spoorzone wordt een hoogstedelijk, maar groen woongebied met ruimte voor ontmoeting, beweging en toekomstbestendige mobiliteit. “We zien hier een enorme mooie kans”, aldus Hopmans. “Deze plek ligt ideaal tussen station en binnenstad. Dat maakt het een uitgelezen locatie voor een moderne stadswijk, waarin groen en bereikbaarheid samenkomen.”
Van parkeerplaats naar stadswijk
Waar nu nog vooral auto’s staan, komt straks een compleet nieuw stadsdeel. Plein XIII, momenteel een groot verhard terrein, verandert in een levendig gebied met woonblokken, plantsoenen en wandelroutes. De hoogste toren van het plan, met 12 woonlagen en een hoogte van 60 meter, verrijst naast het oude politiebureau. “We willen een wijk waar groen de drager is”, legt Hopmans uit. “Geïnspireerd op projecten als Elephant Park in Londen, hebben we het groen leidend gemaakt in het ontwerp.”
Om ruimte te maken voor het groen en een autoluwe wijk, wordt parkeren anders georganiseerd. Auto’s worden ondergebracht in twee ‘mobiliteitshubs’ aan de randen van het gebied, vlakbij het station. Deze hubs zijn méér dan veredelde parkeergarages: ze bieden ook werkplekken, maatschappelijke functies en zijn ontworpen met oog voor veiligheid en levendigheid. “We willen geen grijze dozen, maar plekken waar ook écht iets gebeurt”, aldus Hopmans. “Mensen kunnen hier hun auto parkeren, overstappen op de fiets of trein, of zelfs werken in kleine kantoren.”
We willen geen grijze dozen, maar plekken waar ook écht iets gebeurt.
De ligging tussen station en binnenstad maakt de ontwikkeling extra waardevol. Nieuwe bewoners komen op loopafstand van winkels, horeca en openbaar vervoer te wonen. Daarmee versterkt de wijk ook de vitaliteit van de binnenstad. “Dit is niet alleen woningbouw,” zegt Hopmans. “Dit is investeren in verbinding, in toekomstbestendigheid en in een stad waar je prettig kunt wonen én leven.”
Start in 2026
De gemeenteraad heeft inmiddels het ruimtelijke kader vastgesteld. In 2026 moet de eerste grondexploitatie worden geopend, zodat de bouw daadwerkelijk van start kan gaan. De plannen zijn tot stand gekomen in samenspraak met bewoners, en ontwikkelen zich als vliegwiel: ook ontwikkelaars in de omgeving tonen al interesse. “Het is echt een vliegwieleffect”, merkt Hopmans op. “Door deze ontwikkeling worden ook andere partijen enthousiast om bij te dragen aan een toekomstbestendige stad.”
Groen, duurzaam en historisch verbonden
Naast stedelijke allure blijft er oog voor historie. De negentiende-eeuwse stadsschil van Bergen op Zoom wordt in het nieuwe ontwerp visueel herkenbaar gemaakt, bijvoorbeeld via bestrating of waterlijnen. Ook wordt ingezet op duurzaamheid, met ruimte voor waterberging, groene daken en klimaatbestendige inrichting. “Groen maakt gelukkig, stimuleert ontmoeting en verhoogt de woonkwaliteit”, besluit Hopmans. “Met dit plan geven we Bergen op Zoom een nieuw, groen hart waar stad en natuur samenkomen.”
Lees ook: Plein XIII wordt groene oase: ook Bergen op Zoom krijgt eigen Spoorzone