Huijbergen

Twee verdiepingen en een paardenbrug: neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

De paarden van paardenbedrijf de Wolfshoeve in Huijbergen zijn verhuisd naar hun nieuwe onderkomen. De afgelopen tijd is er – om de al bestaande manege heen – een nieuw gebouw gebouwd. Zo bestaat het nieuwe gebouw uit twee verdiepingen, met op de bovenste verdieping twee grote rijhallen. En dat is uniek in Nederland.

“Maandag zijn de eerste paarden verhuisd”, vertelt eigenaresse Dominique D’Hoore-Van der Horst enthousiast. Het nieuwe gebouw is om de oude manege heen gebouwd. Daardoor konden namelijk alle werkzaamheden gewoon doorgaan tijdens de bouw. “Maar als alles straks verbouwd is, wordt het oude gebouw gesloopt. Daar komen dan twee grote buitenpistes voor terug.”

De Wolfshoeve is een familiebedrijf dat verschillende diensten aanbiedt. Zo is er ruimte voor 22 pensionpaarden. “En we hebben 28 stallen voor onze eigen paarden en de trainingspaarden.” Dominique rijdt zelf op het hoogste niveau dressuur, haar man Brecht D’Hoore rijdt hetzelfde niveau en geeft les aan eventingruiters: een andere tak van de paardensport. Zo heeft hij een ruiter in Tokio getraind en mag hij aankomende zomer mee als trainer van het Belgische team naar de Olympische Spelen in Parijs. “En we hebben op een andere locatie nog een fokkerij, maar dat is meer hobbymatig.”

Twee verdiepingen en een paardenbrug

Bijzonder mag het gloednieuwe gebouw te noemen zijn. Het bestaat namelijk uit twee lagen: de onderste verdieping biedt ruimte aan vijftig stallen. En de verdieping daarboven bestaat uit twee grote rijhallen. “We zijn hiermee de enige in Nederland”, vervolgt de amazone. “Brecht is hiervoor speciaal naar Zuid-Korea gevlogen, omdat ze daar wel vaak met meerdere verdiepingen werken.”

Deze rijhal ligt op de tweede verdieping van het nieuwe gebouw (foto: de Wolfshoeve)

Een ander noemenswaardig onderdeel van het hippisch centrum is het equiduct: een paardenbrug. “Die hebben we gemaakt zodat we op een veilige manier onze paarden in de hoger gelegen rijhallen kunnen krijgen.” Hiervoor is veel onderzoek gedaan naar hoe steil de helling mag zijn en wat de veiligheidseisen zijn. Ook zijn er extra ruwe tegels gelegd zodat de paarden niet uit kunnen glijden. “De eerste paarden hebben er al gebruik van gemaakt, en dat gaat prima.”

Haar man is in een buitenpiste vlakbij aan het rijden. “Kom het anders even laten zien”, roept ze naar hem. Zonder moeite stuurt hij zijn paard naar boven, de ruime hallen in. “We hebben een hal van 20 bij 60 meter, en een hal van 25 bij 65 meter”, legt Dominique uit. “De afmetingen 20 bij 60 meter zijn de afmetingen voor een wedstrijdpiste. We hebben er eentje groter gemaakt, zodat er ook springwedstrijden in gehouden kunnen worden.” Ook weer bijzonder hier zijn de juryhokjes die in de wand van de rijhal zijn gemaakt. “Op die manier gebruiken we onze ruimte zo optimaal mogelijk.”

Het equiduct, via deze brug komen de ruiters en hun paarden in de binnenpistes.

Over ieder detail is nagedacht. Zo hebben de pensionklanten hun eigen ‘deel’ in het nieuwe gebouw, met hun eigen zadelkamer en eigen poetsplaatsen. “Op die manier lijkt het allemaal niet zo groot.” Bij één van de poetsplaatsen opent Dominique een deur. “Kijk, hier hebben we een smal gangetje achter gebouwd, zodat alle bezems en andere benodigdheden uit het zicht staan.” In iedere stal zit een klein kastje gebouwd, waarin de spullen van het bijbehorende paard liggen. “Ieder paard heeft hier dus zijn eigen borstels, halster en andere benodigdheden.” En er is een draaiende voerbak zodat makkelijk in de gaten gehouden kan worden of een paard zijn eten wel of niet opeet.

Er wordt al een kleine anderhalf jaar hard gewerkt aan de nieuwe stallen. In het najaar van 2022 begonnen de eerste werkzaamheden. De laatste fase van de bouw is nu echt ingegaan. Zo is het de bedoeling dat in mei Brasserie de Wolf haar deuren kan openen. “De brasserie is echt voor iedereen, ook voor recreanten die in het bos wandelen en fietsen.” Boven de brasserie zijn appartementen gebouwd. “Daar kunnen bijvoorbeeld buitenlandse klanten verblijven, of personeel.” Overal over nagedacht dus. “En daar zijn we heel erg trots op!”

De oude manege gaat binnenkort tegen de vlakte. Op die plaats komen deze twee grote buitenpistes (foto: de Wolfshoeve).
Het uiteindelijke totaalplaatje (foto: de Wolfshoeve)