Zevenbergschen Hoek

Verkeerssituatie Achterdijk: ‘Dit gaat gewoon ellende opleveren’

Liselotte de Lobel Liselotte de Lobel

Raadsleden van D66 gemeente Moerdijk maken zich zorgen om de verkeersituatie op de Achterdijk. Het gaat met name om de weg parallel aan de snelweg A16. Nu de scholen weer begonnen zijn, maken veel fietsende kinderen gebruik van die weg. Maar het vrachtverkeer van het aangrenzend Logistiek Park Moerdijk straks óók.

De zorgen bij fractievoorzitter Ine Kuijpers en burgerraadslid Geert Wiers gaan voornamelijk over de veiligheid van scholieren die op de weg naast de A16 fietsen. De weg is namelijk onderdeel van de schoolroute voor leerlingen die naar de lagere school in Zevenbergschenhoek en het Markland in Zevenbergen moeten.

Tijdens de spits wordt die weg ook gebruikt als sluiproute om file te vermijden. De huidige fietsstroken naast de weg zijn daarom niet geschikt volgens de partij. “Met name ’s morgens vroeg is het hier stervensdruk. Straks zul je zien dat het verkeer constant twee kanten op gaat”, zegt Wiers.

Fietsstroken gevaarlijk of niet

Op de vraag of het College van B&W de fietsstroken geschikt acht, reageert ze het volgende: “De fietssuggestiestroken geven aan dat die ruimte voor fietsers is gereserveerd, en dat automobilisten hier rekening mee dienen te houden”, luidt de reactie. “Juist op zulke drukke wegen kunnen de rode fietssuggestiestroken zorgen voor meer veiligheid voor de aanwezige fietsers.”

Volgens Kuijpers geldt dat onder normale omstandigheden, maar dat is volgens de fractievoorzitter hier niet aan de orde. “Hier komt veel vrachtverkeer, veel woon-werkverkeer en daarbij fietsers. Dus met zo’n smalle weg en smalle stroken lijkt het ons gevaarlijk.”

Komst Logistiek Park Moerdijk (LPM)

Die huidige verkeersdrukte gaat met de komst van het LPM alleen maar toenemen, blijkt uit de antwoorden van het College. Op dit moment rijden er 3300/3450 motorvoertuigen per etmaal naar de A16-toerit. Volgens het BBMA-verkeersmodel wordt in 2040 dat aantal geschat op 9040/6730.

Wiers verwacht dat die aantallen eerder bereikt worden. “Mijn verwachting is, is dat 90 procent van die toename in de komende vier jaar met de ontwikkeling van LPM tot stand komt.”

Het is een spaghettihoop.

Door de komst van het logistiekterrein worden de wegen aangepast om de verkeersdoorstroom te bevorderen. “Het is een spaghettihoop; alleen al kijkend naar de tekening word je bang voor wat fietsers moeten gaan doen”, zegt Wiers.

De vierbaansweg die daarvoor aangelegd wordt, brengt voor fietser meer gevaren met zich mee, aldus het burgerraadslid. “Dit gaat gewoon ellende opleveren.”

Ruimtelijk plan op- en afrit
Ruimtelijk plan op- en afrit (afbeelding: gemeente Moerdijk)

Oplossingen

Ondanks dat het College de huidige zestigweg naast de snelweg niet als gevaarlijk ziet, erkent het college wel dat er sprake is van verkeersproblematiek. Zo zijn er ideeën om een fietsbrug over de snelweg aan te leggen, maar uit antwoorden van het college blijkt dat daar nog geen definitieve planning voor klaar ligt.

Daarnaast is er een participatietraject opgestart, om met bewoners naar oplossingen voor de situatie op de Achterdijk te kijken. De twee raadsleden zijn daar blij mee, maar zijn bang dat de focus alleen ligt bij het sluipverkeer en de bouw van de grote rondweg.

“Het is fijn dat er een participatietraject is, maar het moet voldoende zijn voor deze problematiek.” Volgens Kuijpers en Wiers is de beste oplossing dat het fietsverkeer gescheiden wordt van het gemotoriseerde verkeer. Daar hopen ze de komende tijd de raad van te overtuigen.