Moerdijk

Vrachtverkeer rijdt vanaf nu filevrij tussen haven en Logistiek Park

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Een nieuwe weg van bijna twee kilometer vormt vanaf vandaag een directe verbinding tussen het haven- en industrieterrein ten noorden van de A17 en het nieuwe Logistiek Park Moerdijk (LPM). Een feestelijke opening van de zogenaamde Interne Baan ging niet door vanwege de ontwikkelingen rondom het dorp en Powerport Moerdijk. Daarom ging de weg voor vrachtverkeer vandaag zonder verdere ceremonie open.

De Interne Baan voorkomt dat vrachtwagens onnodig via de snelweg omrijden. Daarmee vermindert de route zowel de verkeersdruk op de A17 als sluipverkeer in omliggende dorpen. Volgens Henk Schakenraad van Havenbedrijf Moerdijk, levert de nieuwe baan duidelijke voordelen op voor logistieke ondernemers: “De winst is groot omdat ze nu kunnen plannen. Op de snelweg moet je maar afwachten of er file staat. Hier kunnen ze congestievrij naar het logistiek park komen.”

Alleen voor vrachtverkeer

De Interne Baan is alleen bedoeld voor vrachtverkeer, lijnbussen en hulpdiensten. “Tachtig procent van het verkeer is vrachtverkeer. Daarvoor is deze baan gemaakt”, legt Schakenraad uit. Wie er toch met een personenauto op rijdt, krijgt een waarschuwing én bij herhaling een boete. Toezicht gebeurt via automatische kentekenregistratie: “We werken niet met slagbomen, maar met digitale toegang. Het systeem leest of je vrachtwagen bent of bus.” Hulpdiensten vallen onder een zogeheten whitelist. “Brandweer, politie en onze beveiliging kunnen er altijd overheen”, aldus Schakenraad.

Autonoom vervoer

De nieuwe route is aangelegd met oog op de toekomst. “Er is voorbereid dat er in de toekomst autonoom verkeer overheen kan”, zegt Schakenraad. “De gedachte achter deze interne baan is al tien jaar oud.” De verwachting is dat de bereikbaarheid direct verbetert. “Ik hoop dat de entree ontlast wordt”, zegt Schakenraad. “Komend jaar verdubbelen we die ook nog, in- en uitgang. Samen met de interne baan krijgen we twee goede uitgangen voor vrachtverkeer. Dat betekent nog minder sluipverkeer in de omgeving.”

Lees ook: Moerdijk krijgt het grootste warehouse van de Benelux: ‘Anderhalf keer de Eifeltoren’