Heerle

Vrachtwagenverbod in Heerle lijkt nabij

Kitty Joachems Kitty Joachems

Het ziet er goed uit voor de inwoners van Heerle. Volgende week neemt de gemeenteraad een beslissing over het voorgestelde vrachtwagenverbod in het dorp. Als dat verbod er komt maakt dat een einde aan de enorme stroom aan vrachtwagens die elke dag door het dorp dendert.

“Ik kijk heel erg uit naar een oplossing want dat is echt nodig”, zegt Ginger van den Oever. Ze kwam vier jaar geleden in de Herelsestraat wonen. Vooral de laatste tijd heeft ze enorm veel last van het vrachtverkeer. “Ik zit niet de hele dag met een boekje in mijn hand te tellen maar het zijn er veel. Heel veel. Elke dag van de week.”

Straten zijn veel te smal voor zwaar vrachtverkeer

Hoewel Van den Oever merkt dat het probleem de laatste tijd groter wordt weet VLP-raadslid Eric de Regt dat het probleem al heel lang teruggaat. “Het speelt al vijfentwintig tot dertig jaar.” Ook hij hoort dat de overlast de laatste tijd flink toeneemt. “De hoeveelheid verkeer neemt sowieso toe dus ook hier gaat het van kwaad tot erger”, aldus De Regt.

Namens zijn fractie bracht hij het onderwerp al vaker onder de aandacht van de andere fracties en het college maar dat leidde nooit tot concrete maatregelen. “Ik hoop dat dat nu gaat veranderen. Heerle is niet ingericht op veel en zwaar vrachtverkeer. Daar zijn de straten veel te smal voor”, legt hij uit.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Een vrachtwagen in de smalle straten van Heerle. Foto: Eric de Regt

Ook de Leefbaarheidsgroep Heerle en de speciaal hiervoor opgerichte actiegroep willen dat het probleem opgelost wordt. Onlangs maakten zij gebruik van het inspraakrecht. Ze vertelden hun ervaringen aan de gemeenteraadsleden en lieten een video zien die door Van den Oever voor haar huis is gemaakt. De beelden spreken boekdelen. “Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als mijn zoontje van drie de poort uitrent op het moment dat er een vrachtwagen zo dicht langs mijn huis rijdt”, zegt Van den Oever.

Het blijft niet bij verkeersoverlast en gevaarlijke situaties. Er ontstaat ook schade. “Er staan geparkeerde auto’s in de straat. Regelmatig worden er spiegels afgereden”, zegt De Regt. Tot overmaat van ramp melden inwoners schade aan hun woning. Zo ook Van den Oever. “Als er een vrachtwagen voorbijrijdt zit ik te trillen op de bank en ik hoor in huis ook van alles trillen. We hebben scheuren in onze woning en dat wordt met de dag erger.”

Verkeersremmende maatregelen zijn geen optie

Daarom kwam De Regt onlangs met een motie die het vrachtverbod in Heerle mogelijk moet maken. “Natuurlijk zul je nooit al het vrachtverkeer kunnen weren want er moet hier ook lokaal verkeer komen om te laden en lossen bij de winkels in het dorp. En ook diensten van Saver en de busdiensten moeten hier kunnen komen”, zegt hij. “Maar zo’n vrachtverbod zou al veel verkeer wegnemen.”

Volgens hem zijn verkeersremmende maatregelen geen optie. “Daar zijn de wegen niet geschikt voor. En de schade aan geparkeerde auto’s, de trillingen die scheuren veroorzaken en de gevaarlijke situaties neem je er niet mee weg”, vindt hij.

Komt er nog voor de zomer een oplossing?

In zijn motie pleit De Regt voor alternatieve routes. “Er zijn routes om het dorp heen. Een aantal omliggende bedrijven maken daar al gebruik van. Dus wij vinden dat het verkeer daarlangs moet.” Als het aan zijn fractie ligt komt er na een jaar een evaluatie om te bekijken of de oplossing goed werkt.

Gisteravond in de commissievergadering lieten zeven van de tien fracties al aan De Regt weten dat ze van plan zijn om zijn motie te steunen. Daarmee heeft hij al een meerderheid van de raad achter zich staan. “Volgende week valt de beslissing als de gemeenteraad over dit onderwerp stemt. Maar na de reacties van gisteravond ziet het er goed uit,” zegt De Regt. Als de motie wordt aangenomen betekent dat dat het vrachtwagenverbod snel in werking kan treden. De Regt: “de gemeente start dan de procedure voor het verkeersbesluit en daarna kan het snel gaan.” Zijn schatting is dat het dan nog voor de zomervakantie geregeld kan zijn.