Oudenbosch

VVD Halderberge pleit voor fatbikeverbod in centrum Oudenbosch

Liselotte de Lobel Liselotte de Lobel

Een fatbikeverbod in het centrum van Oudenbosch. Als het aan VVD Halderberge ligt komt het er liever vandaag dan morgen. Volgens VVD-raadslid Antoine van Aalst rijden er veel jonge bestuurders door het centrum, wat volgens de partij gevaarlijke situaties met zich mee brengt. “Je moet voorkomen dat er ongelukken gaan gebeuren.”

Afgelopen juli was gemeente Enschede de eerste gemeente met het idee voor  een fatbikeverbod in de binnenstad. Ook gemeente Breda is naar opties aan het kijken voor een verbod. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven pleiten ook voor maatregelen omtrent elektrische voertuigen in de stad.

In diverse gemeenten speelt het vraagstuk, zo ook in de gemeente Halderberge. “We zien in Nederland dat de fatbike in opkomst is en wij hebben er in Halderberge ook last van. Het zijn voornamelijk jonge bestuurders”, vertelt Van Aalst. Vandaar dat het VVD-raadslid tijdens de commissievergadering voorgesteld heeft om een fatbikeverbod in te voeren in het autoluwe centrum.

Handhaven

Het probleem is volgens Van Aalst nog niet heel groot, maar dat willen ze juist voorkomen. “We moeten de problemen voor zijn en niet oplossen als ze gebeuren.” Vandaar dat de partij zo snel mogelijk een verbod wil instellen. In totaal zou het om vier straten gaan waar fatbikes niet meer welkom zijn.

Doormiddel van boa’s zou het verbod gehandhaafd moeten worden. “In het begin gewoon een paar keer een aantal fatbikes in beslag nemen en bekeuren. Dan gaat het een beetje onder de jongeren leven en dan weten ze – daar moet ik niet meer komen.”

Inwoner Ellie heeft hierover haar twijfels. “Ik weet niet of dat gaat lukken”, zegt ze. Zelf ervaart ze tot nu toe nog geen overlast van de fatbikes. Wat haar betreft is het verbod daarom ook niet echt nodig. “Zolang ze zich aan de snelheid houden, vind ik het prima.”

Juridisch (on)mogelijk

De partij zou het verbod in de APV, Algemene Plaatselijke Verordening, willen opnemen. Maar dat gaat niet zomaar, geven experts begin juli bij de NOS aan. Hoogleraar bestuursrecht Boogaard zegt dat het niet zomaar mogelijk is om een APV aan te vullen. “Je kan niet zomaar een landelijke regeling aanvullen met een lokale regeling, legt hij uit. Lokale regelgeving mag de nationale wetgeving volgens hem niet tegenspreken”, zegt Boogaard bij de NOS.

Daarnaast geven experts ook aan dat het lastig is om onderscheid te maken tussen e-bikes en fatbikes. Zo schrijft het AD: ‘Een fatbike lijkt namelijk veel op een gewone elektrische fiets. Maar een duidelijke grens – bijvoorbeeld in gewicht of motorkracht – is lastig te trekken. En als die grens er niet is, blijft een verbod juridisch zwak.’

“Zonder sluitende definitie is een verbod kwetsbaar. En overlast is iets waar gemeenten zelf over gaan”, schrijft minister Robert Tieman (Infrastructuur) als antwoord op de vragen van NSC-Kamerlid Olger van Dijk.

Vanwege de juridische moeilijkheden van het voorstel is het verbod er in Enschede nog niet doorheen. Of een fatbikeverbod in Halderberge realistisch is, is dus nog de vraag. Van Aalst verwacht tijdens de volgende commissievergadering antwoord te krijgen van de burgemeester.