Bergen op Zoom

VVD wil Westersingel ‘niet afknijpen’, maar kan Bergse raad nog niet overtuigen

Over de herinrichting van de Westersingel wordt al decennia gesproken. Hier een artist impression uit 1996, waarin de slotgracht, brug en een deel van de stadsmuur bij de Gevangenpoort terugkomen. (Tekening: Jan Weyts / Vereniging Binnenstad)

Han Verbeem Han Verbeem

De Westersingel moet een vrije, doorgaande weg blijven voor het autoverkeer, vindt de Bergse VVD. De liberalen vinden diverse overige fracties in de rechterflank van de raad aan hun zijde in het pleidooi voor een autovriendelijke singel – zonder snelheidsbeperkingen of omvorming tot fietsstraat. “We willen de Westersingel niet afknijpen,” zegt VVD-voorman Jim Bernaars. De motie die hij woensdagavond met andere fracties indient, haalt hij uiteindelijk van tafel – voorlopig, althans – als blijkt dat er geen raadsmeerderheid voor is. Nóg niet.

De VVD heeft de verkeersmotie samen ingediend met de fracties Belang van Bergen op Zoom (BVB), CDA/V-BoZ, Lokaal Realisme en Lijst Linssen. Het Bergse college wil namelijk, bij de woningbouwplannen rondom de singel, daar een 30-kilometerzone invoeren. Dat schiet deze partijen in het verkeerde keelgat.

Verbindingsweg

Op dit moment is de Westersingel een doorgaande weg waar 50 kilometer per uur mag worden gereden. En dat moet zo blijven, vindt ook Meino Dam (CDA/V-BoZ). “Deze weg is immers ontworpen om te verbinden met andere verkeersaders, zoals de ringweg rondom Bergen op Zoom,” merkt Dam op. Maarten van ’t Hof (Lokaal Realisme) vindt een snelheidsbeperking en vorming van een 30-kilometerzone “niet handig” voor de Westersingel. Dat zou juist de verkeersonveiligheid in de hand werken, voorziet hij. “Het is een afweging tussen de vernieuwing van de singel en de bouw van woningen,” aldus Van ’t Hof.

Racebaan

Reinoud Krijnen wil wél een snelheidsbeperkend verkeersregime voor de Westersingel. “Laten we verkeershufters geen kans geven,” zegt hij. GBWP heeft eveneens “geen behoefte aan de motie,” zegt Patrick van der Velden. Piet van den Kieboom (Bergs Collectief) constateert dat de Westersingel “nu een racebaan is” en dat er best langzamer gereden kan worden. Piet Juten (BSD) roept de indieners op om éérst af te wachten wat de ‘stadsreparatie’ van de omliggende woningbouw oplevert. “De soep wordt niet zo heet gegeten als hij is opgediend,” voorziet Juten.

Draagvlak miniem

Een D66-raadslid vindt “moties zoals deze geen goed idee,” en Tom Bogers (GroenLinks-PvdA) wil niet “op voorhand” een voorschot nemen op de buurtparticipatie – die gevoerd wordt met omwonenden en de Vereniging Binnenstad. “Het draagvlak voor een 50-kilometerzone is miniem,” aldus Bogers.

Watersingel en brug

Wethouder Berend Doedens wijst de Bergse raad op de eerder gemaakte keuze om de Westersingel verkeersluw te maken. Dat zou de doorstroming ten goede komen en maakt het ook mogelijk om de weg te versmallen en een deel van de vroegere watersingel met de stenen brug weer zichtbaar te maken. “Met 30 kilometer blijft er méér ruimte over voor andere zaken,” aldus Doedens. Na deze beantwoording halen de indieners de motie van de raadsagenda, om het onderwerp volgende maand opnieuw ter tafel te brengen. Dat geeft de indieners enkele weken tijd om de tegenstanders alsnog te overtuigen.