Waarom de post van Business Post West-Brabant meer is dan alleen een brief
Mamadou Diallo is één van de vaste bezorgers van Business Post West-Brabant en één van de lokale gezichten van de aandacht die gevraagd wordt voor de huidige problematiek. (Foto: WVS)
De landelijke Postwet, die momenteel op tafel ligt in Den Haag, zorgt voor grote onrust bij sociale postbedrijven zoals Business Post West-Brabant. De voorgestelde wijziging dreigt het verdienmodel van deze maatschappelijk belangrijke organisaties te ondermijnen en zet honderden banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op het spel.
Business Post West-Brabant, onderdeel van de sociale werkvoorziening WVS, biedt werk aan ongeveer 180 mensen. Het gaat hierbij om een kwetsbare groep voor wie postbezorging een gestructureerde en passende baan is. Operationeel manager Hans Huisman benadrukt het belang van deze werkplekken. “Post bezorgen is voor veel van onze mensen heel geschikt werk. Het is gestructureerd, maar biedt ook vrijheid en sociaal contact op straat. Het draagt enorm bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en geeft zin aan hun bestaan.”
Voortbestaan
Deze postbedrijven, die vaak verenigd zijn in landelijke samenwerkingsverbanden zoals Business Post, verzorgen de post lokaal, regionaal én landelijk. Voor post die buiten hun werkgebied bezorgd moet worden, maken ze waar mogelijk gebruik van collega Business Post partners. In gebieden waar die er niet zijn wordt het netwerk van PostNL ingezet. Dit is in het verleden geregeld in de postwet, met aangepaste tarieven die ervoor zorgen dat dit betaalbaar blijft. Dit systeem is essentieel voor het voortbestaan van sociale werkvoorzieningen in de postbezorging.
Het financiële model onder druk
Het wetsvoorstel dat nu voorligt, regelt deze toegang tot het netwerk van PostNL niet meer op de manier zoals dat nu gebeurt. Dit zou betekenen dat de gunstige tarieven komen te vervallen. Met ingrijpende gevolgen, legt Huisman uit. “Als we de hoofdprijs moeten betalen voor het deel dat buiten onze regio wordt bezorgd, worden kosten zo hoog dat het voor onze klanten mogelijk niet meer interessant is.” De korting die de sociale postbedrijven momenteel krijgen, zorgt ervoor dat het businessmodel overeind blijft.
Sociale factor
Accountmanager Agmaja Kolman vult aan dat klanten die nu met Business Post West-Brabant werken, dat niet alleen doen vanwege de tarieven, maar ook vanwege de sociale insteek. “Veel bedrijven willen hun post graag uitbesteden aan een sociale werkvoorziening. Maar als wij duurder worden dan PostNL, is die motivatie er misschien niet meer.”
Onwetendheid in Den Haag
Het gebrek aan een geregelde toegang voor sociale postbedrijven lijkt een onbedoeld gevolg te zijn van een breder debat over de postmarkt. PostNL klaagt al langer over gebrek aan staatssteun en de verplichting om post binnen 24 uur te bezorgen. De nieuwe wet wil deze verplichting verruimen naar 48 uur, wat PostNL meer lucht zou moeten geven. Maar in diezelfde wet wordt een essentieel onderdeel voor de sociale postbezorgers over het hoofd gezien.
Huisman: “Ik denk niet dat er kwaad in het spel is. Ik denk dat de minister gewoonweg niet goed heeft nagedacht over de gevolgen voor sociale ondernemingen zoals de onze. De Autoriteit Consument & Markt heeft al geadviseerd om het goed te regelen, maar dit advies is genegeerd.”
Oproep aan gemeenten
Business Post West-Brabant roept lokale bestuurders op om zich te roeren in dit debat. “De gemeenten in West-Brabant zijn niet alleen aandeelhouder van WVS, ze zijn ook onze klanten. Alle negen gemeentes in ons werkgebied, plus de gemeente Tholen, maken gebruik van onze diensten,” licht Kolman toe.
“De gemeenten hebben er dus direct belang bij dat wij kunnen blijven bestaan,” vult Huisman aan. “Onze medewerkers raken bij een faillissement van de postafdeling niet hun baan kwijt, WVS zorgt voor alternatief werk. Maar het werk dat zij nu doen, is passend en waardevol. En dat willen we behouden.”
‘Behoud die kwaliteit en sociale waarde’
De oproep is helder: laat de maatschappelijke waarde van deze bedrijven in Den Haag horen. Lokale bestuurders kunnen de minister en Tweede Kamer wijzen op de sociale agenda en de risico’s die de nieuwe postwet met zich meebrengt. Dit is niet alleen een financieel probleem, het is een maatschappelijk probleem. Het gaat over de toekomst en ontwikkeling van honderden mensen die dankbaar en goed werk leveren. Huisman besluit met een heldere vaststelling: “Wat onze kwaliteit betreft: wij scoren qua tijdigheid en bezorgzekerheid hoger dan PostNL. Het is de toewijding van onze medewerkers die ervoor zorgt dat die post, of het nu vriest of 35 graden is, altijd bezorgd wordt.”