Weinig enthousiasme voor pilot opheffen zondagssluiting in vesting Willemstad
Tijdens de stadstafel Willemstad kregen inwoners informatie over lopende zaken in hun stad. (Foto: ZuidWest Update)
Een plan voor het opheffen van de zondagmiddagsluiting stuitte op veel onvrede bij de inwoners van Willemstad. Nu is de vesting van 1 april tot 1 oktober ’s middags afgesloten. Maar het systeem om dat te handhaven werkt niet meer en dus wil de gemeente een pilot starten om te kijken of de sluiting ook anders kan.
De zondagssluiting is tussen 13.00 en 17.00 uur. Met witte pasjes en verkeersregelaars wordt ervoor gezorgd dat inwoners wel gewoon de vesting in kunnen. “Maar dat systeem is zo lek als een mandje”, geeft Casper Groenendijk van de gemeente Moerdijk aan. Dat kunnen sommige inwoners ook bevestigen. Daarom wil de gemeente kijken hoe dat in de toekomst anders en beter kan. Samen met zijn collega Lars van Rossum gaat Groenendijk met de proef aan de slag.
Pilot van een jaar
In 2026 wil de gemeente een pilot opzetten. Daarmee wil ze kijken wat er mogelijk is en welke invloed het verkeer heeft op de vesting. De zondagssluiting wordt daarvoor een jaar lang opgeheven. Op zondag gelden dan dezelfde verkeersmaatregelen als de rest van de week. Toch is het niet de bedoeling dat iedereen er zomaar in mag, geven Van Rossum en Groenendijk aan.
Het geld dat vrijkomt door het huidige systeem op te heffen wil de gemeente aan andere maatregelen besteden. Bijvoorbeeld door het aanpassen van de bebording. Wie de stad nu binnenrijdt, ziet meteen veel reclameborden. Dat moet vervangen worden door borden met informatie over parkeren. Ook gaan boa’s vaker handhaven op de blauwe parkeerzones in Willemstad.
Voorbereiding op autoluw centrum
De opheffing moet een tussenstap zijn voor het autoluw maken van de vesting. Dat plan ligt namelijk al op tafel. Een tijdelijk nieuw vergunningensysteem opzetten kost volgens de gemeente teveel geld. Daarom willen Van Rossum en Groenendijk met de proef kijken hoe ze het uiteindelijk definitief kunnen vormgeven.
Gedurende het hele jaar komen er evaluatiemomenten om te kijken of er misschien toch meer nodig is. “Dat gebeurt met input van de Stadstafel, ondernemersvereniging, centrummanager en binnen de gemeente”, legt Groenendijk uit.
Grote zorgen
Vanuit de zaal klinken grote zorgen over de proef. Inwoners vrezen voor verkeersproblemen in de vesting. Een van de aanwezigen heeft een winkel aan de Voorstraat. “Het is zalig dat het op zondagmiddag rustig is”, geeft ze aan. Zij heeft geen vertrouwen in de evaluatie. Inwoners weten volgens haar bij voorbaat al wat de uitkomst is: het wordt drukker en er ontstaat een parkeerprobleem.
Ook denken inwoners dat bezoekers onnodig rondjes gaan rijden door de vesting. Zij zoeken dan een parkeerplek, maar die zijn er niet. Die bezoekers komen dan uiteindelijk toch bij een parkeerplaats buiten de vesting uit. Maar dan hebben ze al veel overlast veroorzaakt voor inwoners. De bebording is iets waar mensen zich wel in kunnen vinden, maar dat lost niet het probleem op. “Daar houd je mensen niet mee buiten de vesting”, aldus een inwoner.
Werkzaamheden
Daarnaast zijn ook de werkzaamheden in de vesting punt van discussie. Want is dit dan wel het juist moment om zo’n pilot uit te voeren? Willemstad heeft al, maar krijgt ook de komende tijd, te maken met de nodige werkzaamheden. Daar reageren de medewerkers van de gemeente begripvol op. Het moment is misschien niet het meest handige, geven ze toe. Daarom stellen ze voor om tijdens werkzaamheden of evenementen tijdelijke maatregelen in te voeren.
Van Rossum en Groenendijk zeggen toe de verschillende punten mee te nemen. Toch zijn de inwoners er nog niet gerust op. Na de pilot moet er een definitief nieuw ontheffingssysteem komen. De uitkomsten van de proef worden ook nog voorgelegd aan het college en de raad.