Roosendaal

Wereldwinkel Roosendaal viert jubileum, maar vreest voor de toekomst

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

De Wereldwinkel in Roosendaal viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. De cadeauwinkel met fairtrade producten wordt gerund door een team van toegewijde vrijwilligers. Ondanks de feestelijke mijlpaal heersen er zorgen over het voortbestaan van de winkel.

Al vijf decennia lang biedt de winkel een breed scala aan fairtrade producten, variërend van koffie en thee tot handgemaakte geschenken uit ontwikkelingslanden. Theo de Munnik is één van de 28 vrijwilligers en de huidige voorzitter van de Wereldwinkel Roosendaal. “In 1974 is de Stichting Wereldwinkel Roosendaal opgericht. Onze eerste winkel opende haar deuren in 1975”, zegt hij over de rijke geschiedenis van de winkel​. De winkel heeft sindsdien verschillende locaties gehad. De Hendrik Gerard Dirckxstraat, Willemstraat, Brugstraat, Molenstraat, Raadhuisstraat, Markt. Sinds acht jaar zit de Wereldwinkel aan de Nieuwe Markt. Ondanks de vele verhuizingen is het doel is altijd hetzelfde gebleven: het bevorderen van eerlijke handel en het ondersteunen van producenten in ontwikkelingslanden.

Eerlijk inkomen

De vrijwilligers zijn de ruggengraat van de winkel. “Ik vind het belangrijk dat mensen in de derde wereld een eerlijk inkomen krijgen. Door hier te werken, help ik hen een betere toekomst op te bouwen”​​, zegt Ans van Aken, één van de mensen die zich inzet voor de winkel.

Ik zie het vrijwilligerswerk als een stukje ontwikkelingshulp

De Wereldwinkel staat bekend om haar diverse aanbod. “We zijn echt een cadeauwinkel geworden,” zegt Ans van Aken. “Van mooie Mexicaanse beelden tot kleine, betaalbare cadeautjes. Er is voor ieder wat wils”​​. Deze producten worden met zorg geselecteerd om ervoor te zorgen dat de makers een eerlijk loon ontvangen, waardoor ze hun levensomstandigheden kunnen verbeteren. Cees Pot is al acht jaar betrokken is bij de winkel “Ik zie het als een stukje ontwikkelingshulp zeg maar. Een heel klein druppeltje, zoals bijna elk ontwikkelingswerk heel, heel klein is”​, zegt de penningmeester.​

Zorgen

In het weekend van 21 september is er een jubileumviering. Ondanks het feestelijke jubileum zijn er ook zorgen over de toekomst van de winkel. Niet alleen is er een tekort aan vrijwilligers. Ook het aantal klanten laat te wensen over. “De economie gaat niet zo geweldig en dat merken wij in de winkel ook,” zegt Ans van Aken. “We hebben meer publiciteit nodig en proberen via mond-tot-mondreclame en deelname aan markten meer bekendheid te krijgen”​​.

Penningmeester Cees Pot denkt dat de winkel te kampen heeft met een stoffig imago. “Maar het is gewoon een leuke, frisse winkel”, zegt hij. “We hebben de steun nodig van de klanten. Roosendaal is een wereldwinkel waard. Kom eens een keer binnenlopen”, roept hij op.