Bergen op Zoom

Woensdrecht en Bergen op Zoom gaan samen werken aan een nieuwe snelfietsroute

Foto: Pixabay.com

Anouk Houweling Anouk Houweling

De gemeente Woensdrecht en Bergen op Zoom willen samen snelfietsroute F289 realiseren. Deze route moet fietsers vanaf Bergen op Zoom via Aviolanda en Hoogerheide naar de Belgische grens leiden. De route past bij het beleid waarin gemeenten inzetten op actieve mobiliteit zoals fietsen of wandelen.

De provincie Noord-Brabant is samen met gemeenten bezig om de snelfietsroutes verder te ontwikkelen. Daarmee voegt de provincie routes toe die nog ontbreken in het huidige fietsnetwerk. Eén van die nog ontbrekende routes is van Bergen op Zoom naar de grens bij België. Dat is een belangrijke verbinding tussen steden in Nederland en de haven van Antwerpen. Daarom willen Woensdrecht en Bergen op Zoom nu een intentieverklaring tekenen om dat mogelijk te maken.

Eerste ontwerp route

In een haalbaarheidsstudie is onderzocht welke route mogelijk gerealiseerd kan worden. Daarbij is rekening gehouden of het maatschappelijk en financieel haalbaar is. De uitkomst heeft een eerste ontwerp opgeleverd voor een traject waarin de snelfietsroute gerealiseerd kan worden. Samen met de provincie gaan de gemeenten kijken of de route nog aangepast moet worden.

De route begint in de gemeente Bergen op Zoom. Daarna gaat het fietspad langs bedrijventerrein Aviolanda en De Kooi en het centrum van Hoogerheide. Vervolgens fietsen mensen via Calfven naar Trambaan Ossendrecht. Het eindpunt ligt op de Belgische grens. Daar sluit het aan op de F12 naar het havengebied van Antwerpen.

Een schets van hoe de route mogelijk gaat lopen. (Foto: ZuidWest tv)

Cofinanciering

Voor de gemeente Woensdrecht zijn er twee maatregelen die niet noodzakelijk zijn voor de fietsroute. Dat zijn bijvoorbeeld een fietstunnel onder de Antwerpsestraatweg en een extra rotonde op de Scheldeweg. Gezien de verhouding tussen financiën en de opbrengst staat dat evenwichtiger tegenover elkaar.

De intentieverklaring betekent nog niet dat het geld kost voor de twee gemeenten. Er ligt ook een subsidieaanvraag bij de provincie die besteed wordt aan de voorbereiding en om de planfase op te starten. De afspraak met de provincie is dat beide partijen uiteindelijk vijftig procent van de kosten dragen. Daarnaast wordt er in de vervolgstappen samen met andere partijen gekeken hoe de snelfietsroute betaald wordt. Mogelijk dragen Defensie, Rijk en Europese programma’s bij.

Gezamenlijk project

Als de intentieverklaring is getekend, komt er een gezamenlijke projectorganisatie. Zij gaan aan de slag met het uitwerken van de plannen. Daarbij wordt een projectleider aangesteld voor beide gemeenten die verantwoordelijk is voor het opstarten van de uitwerking.

Het streven is om in 2026 een definitieve route vast te stellen en daarna aan de slag te gaan met de realisatie.