Woensdrecht

Woensdrechtse dienstverlening blijft voorlopig op afspraak

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De coronacrisis heeft organisatorisch nogal wat veroorzaakt. Ook de dienstverlening en baliefunctie bij de gemeente moest een andere vorm krijgen en daar was Woensdrecht geen uitzondering in. Het college van B en W heeft besloten de gekozen aanpak voorlopig aan te houden.

Door: Hans-Jorg van Broekhoven

Eerder was aangekondigd dat de maatregel in ieder geval tot 1 september zou duren. Inmiddels is besloten die te handhaven zo lang de anderhalve meter voorschriften gelden. Dat houdt in dat er alleen op afspraak gewerkt wordt en volgens burgemeester Adriaansen heeft dat best veel voordelen. Het werkt een stuk efficiënter, voor zowel de bezoekers als de medewerkers.

Hoogstens twee minuten wachttijd

Wachttijden zijn er eigenlijk niet meer in het gemeentehuis, of het is hoogstens twee minuten. Eigenlijk bevalt de door de coronacrisis ingegeven aanpak wel. Het is veilig en efficiënt, vertelt de bestuurder. Ook achter de schermen is inplannen veel beter mogelijk. Je weet vooraf waarvoor iemand komt en kan de betreffende medewerker klaar hebben staan. Daarnaast gebeurt er veel meer online en dat werkt eveneens soepel. Mensen hoeven voor veel zaken niet meer naar het gemeentehuis te komen. Een uittreksel opvragen, geboorte aangeven of een bouwmelding doen: dergelijke zaken kunnen allemaal online plaatsvinden.

Hoge tevredenheid

Volgens eigen onderzoek van de gemeente, zijn inwoners tevreden over de dienstverlening. Ook in coronatijd, weet Adriaansen. De waardering is een acht, meldt hij tevreden. Het college houdt de huidige werkwijze dus voorlopig aan. Zo veel mogelijk digitaal en als het moet in het gemeentehuis zelf. Of, zoals de burgemeester het omschrijft: “Aan de balie? Liever niet, maar het kán wel.”