Roosendaal

Broers verkopen kleding aan voetbalsterren: ‘Ronaldo is ook maar een mens’

Sven de Laet Sven de Laet

Ze begonnen als piepjonge ondernemers met hun zaak FBYMM, maar inmiddels hebben Milan (26) en Mick (23) Mulders een klantenbestand vol topvoetballers, rappers en dj’s. Die kunnen bij de Roosendaalse broers terecht voor de meest exclusieve kleding en schoenen. “Mensen denken vaak dat het ons aan komt waaien, maar het is gewoon keihard werken.”

Zo’n zes jaar geleden startten de broers, toen nog vanuit huis, als personal shoppers. “Dat betekent dat we onze artikelen zelf afleverden bij klanten”, vertelt Milan. Denk daarbij aan bijzondere kleding van merken als Dior, Louboutin en Louis Vuitton. Niet dat het duo een uitgekiend plan voor ogen had. “We zijn gestart zonder kennis of startkapitaal. Het was een kwestie van inkopen, foto’s maken, op Instagram gooien en hopen dat er iemand zou reageren.”

Uitgekiend of niet, die werkwijze sloeg snel aan. “Al binnen een week hadden we een berichtje van Jetro Willems, die toen bij PSV speelde. Heel vet, want dat soort gasten kenden we alleen van tv. We vonden de voetbalwereld altijd al interessant, maar hadden al snel door dat we niet de kwaliteiten hebben om door te breken.”

Maar via FBYMM kwamen de broers uiteindelijk toch middenin de voetballerij terecht. “Via de ene speler kom je bij de andere terecht en voor je het weet, heb je lijntjes bij alle clubs.” Nog altijd levert het tweetal aan bekende namen als PSV’er Cody Gakpo en ajacied Edson Alvarez. Maar ook Broederliefde weet het duo regelmatig te vinden. “En we zijn er natuurlijk ook voor particuliere klanten die op zoek zijn naar een bijzonder stel schoenen.”

Mensen denken al gauw dat ons werk heel flashy is en dat alles om uiterlijk vertoon draait.

De jonge ondernemers kregen door de jaren wel de nodige vooroordelen voor hun kiezen. “Mensen denken al gauw dat ons werk heel flashy is en dat alles om uiterlijk vertoon draait”, legt Milan uit. “Doordat we dure, exclusieve spullen verkopen, zouden wij ook meteen patsers zijn. Maar dat is totaal niet zo. We komen niet uit een rijk Amsterdams nest, we zijn gewoon twee nuchtere, Brabantse gasten.”

Ook over het werk zelf bestaan nog weleens misverstanden, vertelt Mick. “Sommige mensen denken er te makkelijk over. O, die jongens halen snel ergens wat spullen en verkopen dat dan gauw door voor meer geld. Maar er komt veel meer bij kijken. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het vinden van de juiste strategie, waarmee we de komende jaren verder kunnen groeien. In de Eredivisie kennen de meeste spelers ons wel, maar in andere competities valt nog veel winst te behalen.”

Die shirtjes zijn een leuke bijkomstigheid. Het zijn vooral de herinneringen die eraan kleven.

Al draait het volgens de broers zeker niet alleen om het binnen hengelen van de grootste namen. “Dat is vooral een leuke bijkomstigheid. Natuurlijk is het in begin leuk om als VIP naar een wedstrijd te gaan, bekende spelers te ontmoeten en gesigneerde shirtjes te krijgen. Niet voor niets hangen die ook in ons kantoor. Maar het zijn vooral de herinneringen die eraan kleven.”

“Toch is dit wel mijn absolute pronkstuk”, vertelt Milan trots, terwijl hij er een ingelijst shirt van Cristiano Ronaldo bij pakt. “Fan is niet het juiste woord, maar ik heb zó veel respect voor zijn discipline en mentaliteit. Ik heb hem twee jaar terug na een wedstrijd tegen Ajax mogen ontmoeten. Hij was wat kleiner dan ik had verwacht. Maar dat zijn momenten die je niet zo gauw vergeet.” En zeg je Ronaldo, dan zeg je: ‘Messi. Die komt er binnenkort waarschijnlijk bij.