Roosendaal

CDA: Roosendalers voelen druk om glasvezelabonnement te nemen bij T-Mobile

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

Het CDA in Roosendaal wil niet dat telecombedrijf T-Mobile haar eigen abonnementen opdringt nu er glasvezel aangelegd wordt in de stad. De partij stelt er vragen over aan burgemeester en wethouders. Volgens het CDA voelen sommige mensen zich onder druk gezet door T-Mobile. Het telecombedrijf is de hoofdhuurder van Open Dutch Fiber, het bedrijf dat het glasvezelnet aanlegt in Roosendaal.

In meerdere Roosendaalse wijken is Open Dutch Fiber bezig glasvezelkabels te leggen, zodat inwoners een abonnement kunnen nemen op een snelle internetverbinding. Telecombedrijf T-Mobile is de hoofdhuurder van die glasvezelkabels en gaat als eerste deze internetabonnementen aanbieden. “Het CDA is blij dat er door partijen in de stad Roosendaal ook werk wordt gemaakt van glasvezel in de stad Roosendaal. Wij ontvangen echter meerdere berichten van inwoners die zich door T-Mobile onder druk voelen worden gezet om een abonnement af te nemen,” schrijft CDA-raadslid Pieter Smits aan burgemeester en wethouders.

Worden mensen onnodig bang gemaakt?

Wat het CDA het meeste steekt, is de suggestie dat je glasvezel nodig hebt voor zorg op afstand. Denk aan videobellen met je dokter, of het op afstand uitlezen en instellen van medische apparaten. “Ik viel over de insinuatie en wil daar kritisch naar kijken,” legt Smits uit. “Worden mensen niet onnodig bang gemaakt? Ik ben benieuwd hoe het college daar tegen aan kijkt. Dat je op deze manier probeert mensen te overtuigen over de zin van glasvezel, terwijl er misschien coax ligt die het nog prima doet.”

T-Mobile geeft aan dat het zeker niet de bedoeling is om op het gevoel te spelen. “We willen mensen alleen een mooi product leveren. Mensen hoeven zich geen zorgen te maken,” legt een woordvoerder van het telecombedrijf uit. “Er is wel een bepaalde noodzaak, maar dat is een technisch verhaal. Alle koperleidingen zullen op termijn vervangen worden. Dus uiteindelijk verandert het voor iedereen.”

T-Mobile wil geen druk uitoefenen

De T-Mobile-woordvoerder legt uit dat er geen sprake is van druk uitoefenen. “Open Dutch Fiber legt de glasvezel aan, wij zijn de hoofdhuurder van het net, dus kom je bij ons uit. Op termijn is het mogelijk dat er nog meer aanbieders op het net komen, want Open Dutch Fiber mag het netwerk verhuren aan wie ze willen.”

Het is vergelijkbaar met gas en elektriciteit: er is een netwerkbeheerder, maar je kunt zelf kiezen uit de leveranciers die in jouw regio leveren. Dat is met glasvezel ook zo. Je kunt toestemming geven om glasvezelkabel te laten leggen tot aan je voordeur, maar je hoeft er nog niets mee te doen. De aanleg staat los van je abonnement.

Hoe groot is de vinger in de pap?

Dat de T-Mobile nu de eerste kans krijgt om abonnees te winnen, vindt de woordvoerder niet meer dan logisch. “Want private partijen moeten de investering doen om glasvezel aan te leggen, een grote investering.” Hij ziet het ook wel dat het voor bewoners vaak onduidelijk is bij welke internetaanbieders ze terecht kunnen voor een glasvezelabonnement. “Ik snap helemaal dat het voor klanten onoverzichtelijk wordt. Maar wij bieden gewoon internet aan. Ik weet niet of het onze rol is om een overzicht te maken welk netwerk waar ligt. Da’s meer een rol voor bijvoorbeeld de gemeente.”

Ook het CDA is benieuwd wat de gemeente kan doen. Smits wil weten of T-Mobiles aanbod om te helpen bij het afsluiten van een abonnement eigenlijk niet gewoon colportage is. En of burgemeester en wethouders er voor kunnen zorgen dat T-Mobile de bewoners een vervolgbrief stuurt om zorgen weg te nemen. “Kijk, er wordt natuurlijk gegraven in gemeentegrond,” aldus het raadslid. “Dus de vraag is, hoe groot de vinger in de pap is bij T-Mobile.”

Lees ook: Glasvezel vanaf medio januari in Roosendaal