Centrum Westrand krijgt mega opknapbeurt: tot 150 nieuwe woningen en meer ruimte voor ondernemers
Het nieuwe Hart van de Wijk wordt een plek voor ontmoeten, verblijven en activiteiten (afbeelding: gemeente Roosendaal/Urban Synergy)
De Rembrandtgalerij en het St. Lucasplein in de Roosendaalse wijk Westrand en krijgen een flinke metamorfose. Het gebied gaat volledig op de schop, en vormt daarmee het ‘Hart van de Wijk’. De 29 huidige woningen verdwijnen, maar daar komen tussen de 130 en 150 nieuwe woningen voor terug. Huidige ondernemers kunnen blijven, maar komt ook ruimte voor nieuwe ondernemers. “Dit is heel hard nodig.”
De Westrand is één van de focuswijken van Roosendaal en maakt daarmee onderdeel uit van Nationaal Programma Roosendaal (NPR). “Dit is dus een wijk die we omhoog moeten krijgen”, verklaart wethouder Evelien van der Star. Door het centrum van die wijk te transformeren naar een levendige en veilige plek, moet de leefbaarheid van de Westrand een flinke impuls gaan krijgen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft onlangs de kaders voor het project vastgesteld. Dat houdt in dat bekend is hoe het nieuwe centrum er straks (ongeveer) uit gaat zien. Daar horen hoge eisen bij, benadrukt wethouder Klaar Koenraad. “We gaan het serieus aanpakken, met goede architectuur. Er komt woningbouw, het wordt duurzaam en natuurinclusief, met een collectief warmteprogramma. Daar zijn we erg trots op.”
Flink meer woningen
De 29 huidige woningen in het gebied worden gesloopt. Maar daar komen tot maximaal 150 woningen voor terug. Die woningen worden verdeeld over drie bouwblokken. De onderste laag biedt ruimte voor ondernemers. Daarboven komen de woningen. De bouwblokken zijn drie tot vier lagen hoog.

Van die woningen wordt ongeveer 20 procent sociale huur. Het overgrote deel moet in de categorie ‘betaalbaar’ passen, namelijk 60 procent. Dat zijn huurwoningen tot 1.184,82 euro per maand of koopwoningen tot 405 duizend euro. De overige 20 procent is voor de vrije sector. Daar is bewust voor gekozen. “Omdat er al veel sociale huur is in de Westrand. We willen ook bewoners toevoegen die net wat meer te besteden hebben”, aldus wethouder Koenraad.
Ruimte voor ondernemers
Alle bestaande ondernemers behouden een plekje in het nieuwe hart van de wijk. Daarnaast komen er een grote “full-service” supermarkt, en een kleinere supermarkt. Er komt ook ruimte voor nieuwe ondernemers: van winkels tot horecazaken. Zo is er bijvoorbeeld de wens voor een drogist en/of bloemenwinkel. Waar alle ondernemingen nu wat meer verstopt zitten, krijgen ze in de nieuwe gebouwen een meer open uitstraling.

De Kruiskerk verdwijnt en krijgt samen met het buurtcentrum een plek in een van de bouwblokken. Die ruimte moet multifunctioneel gebruikt gaan worden, ook door zorg- en welzijnsprofessionals.
Infrastructuur en parkeren
Binnen het gebied gaat worden ingezet op het stimuleren van lopen, fietsen openbaar vervoer en deelmobiliteit. Er komt beperkte parkeerruimte. Een mobiliteitshub blijkt na onderzoek niet haalbaar. De voorkeur ligt nu bij een grote parkeerplaats bij de supermarkt. Het parkeerterrein aan de Jan Vermeerlaan wordt een overstappunt. Voor bewoners komen er (onder andere) parkeerplekken op de daken van de gebouwen.
De Gerard Doustraat wordt geknipt, ter hoogte van het park. “Om zo een veilige en goede verbinding tussen het Sint Lucasplein en het Permekepark te kunnen waarborgen”, aldus de gemeente. De Anthonie van Dijkstraat vormt als fietsstraat de hoofdroute voor fietsers en voetgangers; auto’s zijn daar te gast.
Planning
Nu de kaders voor de metamorfose zijn vastgesteld door het college, wordt het aan het raad voorgelegd. Het plan kost namelijk flink wat geld – meer dan er beschikbaar is. Een deel van de kosten wordt gedekt door gelden vanuit het Rijk. “Maar je moet gewoon investeren hiervoor”, vervolgt wethouder Van der Star. “Dus we leggen ook zelf geld in. Dat is hard nodig. Het is een ambitieus plan en zorgt voor een impuls voor het gebied. We moeten van die status af: geen NPR-gebied meer zijn.”
Als alles meezit – en dat is nog maar de vraag vanwege een aantal juridische vraagstukken – straks de realisatie van de klus in 2028. Ergens in 2030 moet het dan klaar zijn.
