Moerdijk

Centrummanager gaat kernen van Moerdijk aanpakken: ‘Het mag wel opgefrist worden’

Cees van Veen gaat aan de slag als centrummanager voor de gemeente Moerdijk. (Foto: ZuidWest Update)

Anouk Houweling Anouk Houweling

Een sfeervoller centrum, verbeterde horeca en meer evenementen. In Fijnaart, Klundert, Willemstad en Zevenbergen gaat Cees van Veen aan de slag om de kernen van de dorpen te verbeteren. Dat doet hij in de rol van centrummanager.

De gemeente Moerdijk erkent het belang van een ‘compact, aantrekkelijk kernwinkelgebied’, is te lezen in een brief aan de gemeenteraad. Een centrummanager kan hieraan bijdragen. Zo kan een centrummanager bijvoorbeeld leegstand aanpakken door in gesprek te gaan met ondernemers en vastgoedeigenaren.

Van Veen is sinds januari werkzaam voor de gemeente Moerdijk. In het afgelopen half jaar heeft hij vooral de punten in kaart gebracht die hij wil aanpakken. “De opdracht is om in de vier kernen beleving terug te brengen. Dat is een groot begrip, maar je moet zorgen dat mensen graag en vaker naar het centrum komen”, zegt Van Veen. “Dat is voor elke kern anders, want ze hebben allemaal een andere identiteit.” Maar het doel is voor allemaal hetzelfde: meer reuring creëren.

Aandachtspunten

Per dorp zijn er een aantal punten vastgesteld waaraan gewerkt gaat worden. Voor Fijnaart is het doel om niet te wachten op de Visie Centrumplan, maar snel ‘zichtbare en sfeervolle items’ aan het centrum toe te voegen. Van Veen wil in Willemstad de ondernemers verbinden om zo meer samen te werken.

In Klundert ziet Van Veen een uitdaging voor de horeca om zichtbaarder en actiever te worden. “Er zitten heel veel nieuwe ondernemers dus dat scheelt. Die hebben allemaal echt ambitie en daar praat ik veel mee.” Zevenbergen mag wat hem betreft wat minder grijs. Ook is het de bedoeling dat er een aantal (extra) kleinschalige evenementen in de zomermaanden georganiseerd kunnen worden.

Winkelgebieden zijn lastig

Het is geen makkelijke opdracht, want het aanpakken van de winkelgebied is lastig. Dat komt vooral doordat de leegstand moeilijk te verbeteren is. “Qua winkelgebied verandert er veel. Ketens vallen om en we doen veel meer online”, geeft Van Veen aan. Daardoor wordt het centrum steeds minder aantrekkelijk voor mensen om naartoe te gaan.

Toch heeft de centrummanager daar wel een idee voor. “Het is alleen al belangrijk dat het pakje dat je online besteld kunt ophalen of terugbrengen in het centrum.” Want, zo is zijn gedachte, als je er toch al bent, maak je ook tijd voor bijvoorbeeld een ijsje bij de ijskraam op de hoek. Ook ondernemers, dorps- en stadstafels kunnen een rol spelen. “Daar ga ik langs en luister ik wat er leeft en vanuit daar komt er een actieplan.” Bijvoorbeeld dat winkeliers tijdens de kerstdagen de etalage wat sfeervoller inrichten, zodat het er beter bijpast. “We moeten met z’n allen zo’n gebied mooi maken.”

Uitstraling

Volgens de centrummanager kan het er op het gebied van uitstraling nog veel gewonnen worden. “Toen ik begon, ben ik gaan kijken en ik vond het allemaal een beetje saai”, geeft hij toe. “Dus uitstraling en gezelligheid kunnen de kernen wel gebruiken.” Hij wil wel benadrukken dat het niet per se vuil is op straat. “Maar het mag wel opgefrist worden.” Een voorbeeld om uitstraling te verbeteren kan de sfeerverlichting tijdens de feestdagen zijn.

Onder het verbeteren van de uitstraling valt ook vergroening. Ook dat maakt het aantrekkelijker voor mensen. Daarin heeft Van Veen al een project gerealiseerd, want er worden 58 plantenbakken verspreid over de vier centra. “Die worden op strategische plaatsen gezet zodat mensen het gewoon zien. Je zit gezelliger bij een plantenbak een ijsje te eten dan bij een elektriciteitshuisje.”

Verbinding met alle kernen

Hoewel Van Veen zich richt op Fijnaart, Willemstad, Klundert en Zevenbergen, worden de kleinere kernen niet vergeten. “Zij zijn te klein om er een centrummanager op te zetten, want ze hebben te weinig of geen winkels. De grote kernen moeten dus versterkt worden en vanuit daar moet er een aantrekkingskracht voor heel Moerdijk komen.”

Dat gaat ook op voor evenementen. “De gemeente heeft al budgetten voor cultuur en toerisme dus ook daar kan je in verbinden.” Als voorbeeld noemt hij de Havendagen in Zevenbergen en de Waterdagen in Willemstad. Die vinden beide in hetzelfde weekend plaats. “We zijn aan het kijken om met shuttlebusjes heen en weer te rijden.” Hij hoopt daarmee mensen in beweging te krijgen in de kernen.

Altijd meer

Voor het plan heeft de gemeente vier jaar uitgetrokken. Daarna wordt het geëvalueerd. Van Veen krijgt ieder jaar een budget om zijn plannen te realiseren. Daarin heeft hij veel ruimte, zolang hij maar binnen de kaders van het beleid blijft. “Als je centrum het hele jaar klopt, hebben mensen het hele jaar het gevoel van: ik kom hier graag naartoe.”

Wanneer zijn werk erop zit weet hij niet precies. Hij kan al snel blij zijn met kleine dingen. “Als de plantenbakken staan ben ik al tevreden, want dan zie ik iets opfleuren. En als de reacties goed zijn ben ik nog meer tevreden.” Toch wil hij benadrukken dat hij geen half werkt doet. “Ik wil altijd meer. Ik ben pas echt tevreden als er beweging komt en het straatbeeld gezelliger wordt”, sluit hij af.