Halsteren

Dramalessen op Halsterse school helpt kinderen in sociale ontwikkeling

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Drama wordt voor leerlingen van Curio Steenspil een vast onderdeel van het lesprogramma. De middelbare school in Halsteren introduceerde het vak drama in 2020 om de verbale en non-verbale expressie van de kinderen te vergroten. De leerlingen krijgen workshops en daarnaast wordt drama ook in steeds meer andere vakken geïntegreerd.

De school werkt daarvoor samen met de gemeente Bergen op Zoom en Centrum voor de Kunsten (CKB). “Wij hebben sinds schooljaar 2021-2022 het onderdeel drama op school geïmplementeerd. Dat begon laagdrempelig om te te kijken hoe we de leerlingen een ervaring mee kunnen geven die ze misschien van huis uit niet altijd meekrijgen”, zegt Antoinette Remijn – de Bie, onderwijsmanager bij Curio.

Je leert je klasgenoten goed kennen

Het project is tweeledig. In de introductieweek krijgen de brugklassers een workshop en daarnaast is het ook een vast onderdeel geworden in de andere schooljaren. De 13-jarige brugklasser Maud Jakobsen volgde ook een workshop met haar klasgenoten. “Je leert elkaar goed kennen op deze manier”, zegt ze. Ze geeft toe dat je soms wel even je comfort-zone uit moet tijdens de lessen. “Maar dat is alleen maar goed denk ik.”

Sociale vaardigheden

Het vak drama stelt leerlingen volgens Curio in staat hun verbale en non-verbale expressie te vergroten. Dat is ook te zien in een workshop die de onderwijsmanager bijwoont. “Je ziet dat de leerlingen samenwerken tijdens allerlei verschillende opdrachten. In deze workshop leren ze emoties herkennen en ook hoe ze zichzelf presenteren naar de ander toe.” Naast samenwerken, presenteren en sociale vaardigheden, raakt drama ook de creativiteit en de fantasie van de leerlingen. Drama komt in meerdere vakken terug als het aan Remijn – de Bie ligt. “Bijvoorbeeld bij het mondeling Engels en bij verkoopgesprekken binnen de praktijkvakken. Het is dan géén losstaand vak.”

Presenteren

“Wat heb ik nou toch gedaan”, vroeg een leerling vol ongeloof na een drama-les die Antoinette Remijn – de Bie bijwoonde. “Dit meisje vond het verschrikkelijk spannend om te presenteren en had sociaal emotioneel gezien best wat moeite om zichzelf bloot te geven en in een klas staande te blijven”, licht ze toe. Ondanks dat, stond het meisje op een gegeven moment zonder blikken of blozen een beroep uit te beelden voor de klas. “Ik vind niets mooier om te zien hoe kinderen sociaal emotioneel opgroeien.”

Prominente plaats

De workshops worden gegeven door Martijn Hendrickx namens Productiehuis Plankenkoorts. CKB is de tussenpersoon die onderwijs en cultuureducatie aan elkaar koppelt. “Drama op de Steenspil wordt mogelijk gemaakt vanuit een landelijk programma Cultuureducatie met kwaliteit wat sinds 2013 bestaat. De gemeente Bergen op Zoom doet er al sinds het begin aan mee”, zegt Jeroen Wierikx, intermediair cultuureducatie bij CKB. “Ik ben blij dat de Steenspil heeft gekozen om het vak drama een prominente plaats te geven.”