Fietsverkeer in centrum Etten-Leur zorgt volgens JA21 voor gevaarlijke situaties
Inwoners storen zich aan het gevaarlijke fietsgedrag van fietsers en fatbikers in het centrum van Etten-Leur. Dat zegt de fractie van JA21. De partij heeft daarom vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.
“Stel je voor dat oma en opa rustig met de kleinkinderen aan het winkelen zijn en ze komen het winkelcentrum uit en dan worden ze geschept door een fatbike”, vertelt burgerraadslid van JA21 Dirk Wagemans. Daarom stelde de partij vragen aan het college. “De vragen gaan over of de bewoners gehoord worden, want wij krijgen signalen dat dat niet altijd zo is. Daarnaast brengen we cijfers in beeld zoals de kosten en over hoeveel fietsers het gaat.”
Herindeling
Ook pleit de partij voor een herindeling van de Markt in Etten-Leur. “Dit is een groot project wat speelt, waar nog geen concreet plan voor is”, legt Wagemans uit. De plannen voor de herindeling komen niet volledig van de partij zelf. “Een projectleider die hier actief mee bezig is, heeft het over fietsgeleiding. Dat zijn dan bijvoorbeeld witte strepen op het Raadhuisplein. Die kunnen dan fietsers begeleiden in plaats van dat het centrum het wilde westen wordt waar iedereen zomaar zijn gang gaat.”
JA21 wil vooral dat het college luistert naar de bewoners. “Ik roep mensen op om zichzelf te laten horen. Stel dat heel Etten-Leur zich ineens uitspreekt dat het Raadhuisplein een fietsgebied moet blijven, dan ga ik er niet tegen in. De mensen hebben dan daarvoor gekozen.”
De partij wil vooral dat er éérst onderzoek komt voordat het college stappen maakt. “Wij zeggen wel: ‘kijk eerst naar die cijfers en maak dingen concreet’. Want we kunnen nu wel van alles gaan doen, maar we moeten er wel financieel verantwoordelijk mee omgaan”, aldus Wagemans.