Roosendaal

Gemeenteraad Roosendaal wil hardere aanpak asociaal en crimineel verkeersgedrag

Foto: Taras Chernus via Unsplash

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De gemeente Roosendaal moet asociaal en crimineel verkeersgedrag in de buurten en dorpen harder aanpakken. Het gaat dan niet alleen om dingen die nu al verboden zijn, zoals te hard rijden of toeteren als er geen gevaar is. Maar ook om zaken als te hard optrekken, luide muziek vanuit de auto of onnodig rondjes rijden. De gemeenteraad is donderdagavond akkoord gegaan met een motie om dat voor elkaar te krijgen. Alleen GroenLinks en Forum voor Democratie stemden tegen.

De motie ‘Aanpak (hotspots) ondermijnend verkeersgedrag’ komt van de VVD. De partij wil niet alleen asociaal gedrag in het verkeer aanpakken, maar ook het ondermijnende gedrag. Ondermijning betekent dat illegale, criminele activiteiten vermengd raken met het legale, dagelijkse leven. “Bovenal zien we dat veelal jonge criminelen, ondermijnend en asociaal gedrag als verkeersdeelnemer als statussymbool inzetten richting hun (criminele) netwerken,” aldus de VVD. “Zij wanen zich onaantastbaar voor gezagdragers en worden lastig gepakt voor hun ondermijnende, asociale en provocerend gedrag. Dat moet stoppen.”

Inwoners en ondernemers voelen zich niet veilig

VVD-raadslid Menno Nefs verwees donderdag naar het ongeluk van september vorig jaar in Oud-Gastel. Daarbij kwamen twee vrouwen en twee kinderen om het leven. Hun auto botste op die van een Roosendaler die 155 kilometer per uur reed waar je maar 50 mag. “Deze vreselijke trieste gebeurtenis was voor de burgemeesters van Halderberge en uzelf de aanleiding voor het project Mietwagen: de aanpak van veelal jonge wegpiraten, vaak met criminele achtergrond in dure Duitse of Poolse huurwagens. Een bron van criminaliteit en ondermijning,” zegt Nefs tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Daarom diende de VVD, samen met de VLP, PvdA en Vitaal Liberaal, een motie in. Daarin roepen ze de gemeente op om verder te borduren op het project Mietwagen. “Te vaak ervaren inwoners en ondernemers uit onze buurten en dorpen overlast van ondermijnend en asociaal gedrag in het verkeer. Er is sprake van verkeersonveilige situaties. Een sterk gevoel van onveiligheid en irritatie,” aldus Nefs. “Als gemeenteraad moeten we een duidelijk signaal geven dat we dit niet langer tolereren.”

VVD wil op zoek naar het uiterste van wat er mag

In de motie staan voorbeelden van overlast die volgens de partijen aangepakt moeten worden. Zoals te hard rijden, hard optrekken vanuit stilstand, luide muziek tijdens het autorijden, knallende uitlaten, onnodig toeteren en onnodig rondrijden. Corrie van Leerzem van het Forum voor Democratie vraagt zich af hoe Nefs dat denkt te bereiken. “Hoe moet dat gecontroleerd en gewaarborgd worden? Dingen die hierboven staan zijn soms per wet al verboden, dus hoe kan daarop gecontroleerd worden?”

Nefs denkt dat er gekeken moet worden naar Rotterdam, die bezig is met de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak. “Zij zoeken ook de randen op van wat mag. Dus dat lijkt me ook goed en verstandig als het college daar lering uit trekt, en er samen in optrekt. Hoe ver kunnen we gaan?,” stelt het raadslid voor. ” De vraag is in ieder geval: neem dit mee en onderzoek dit. En als het kan: neem het op in het actieplan.”

D66 waarschuwt voor profilering en discriminatie

D66 wijst op het risico dat er gediscrimineerd wordt bij de aanpak van overlast. “Hoe kunt u voorkomen dat uw keiharde aanpak niet averechtse situaties teweeg gaat brengen en leidt tot willekeurige profilering en discriminatie van specifieke groepen?,” vraagt raadslid Bejar Taher zich af. Hij wil voorkomen dat mensen alleen maar aangehouden worden, omdat ze in een dure auto rijden. Nefs is het daar mee eens. “Ik denk dat het een terecht punt van aandacht is. En ik zou ook het college willen vragen dat te onderzoeken en mee te nemen in de planvorming.”

Taher denkt ook dat de juridische onderbouwing moeilijk zal zijn. Want hoe kun je iemand verbieden om harde muziek te beluisteren in de auto? Maar de VVD ziet daar nog wel speelruimte. Nefs wijst opnieuw naar het project Mietwagen. Daarbij is creatief gezocht naar oplossingen die nog net binnen de wettelijke mogelijkheden liggen van een gemeente. “Dus ik kan me voorstellen dat ook de portefeuillehouder, als hij samen met zijn medewerkers veiligheid met dit onderwerp aan de slag gaat, dit in dezelfde manier aanvliegt.”

GroenLinks vindt dat Roosendaal al goed bezig is

GroenLinks denkt dat de motie weinig toevoegt. Volgens raadslid Christian Villée is de burgemeester nu al volop bezig met de aanpak van asociaal verkeersgedrag en de aanpak van criminaliteit. Het project Mietwagen is zelfs een voorbeeld voor andere gemeenten in Nederland. “Heeft u er te weinig vertrouwen in dat we het op dit moment juist doen? We doen het toch al goed?” VVD’er Nefs vindt ook dat de burgemeester zijn best doet, maar wil er een tandje bij. “Het probleem is nog niet opgelost, anders had ik de motie niet ingediend.”

Het CDA maakt met een grap duidelijk, dat heel wat automobilisten doen wat op de lijst van de VVD staan. Zoals het onnodig rijden. “Dat betekent ook bijvoorbeeld mensen die op zondagmiddag hobbymatig met een oldtimer een ritje willen maken. Ik denk dat veel mensen in die categorie lid zijn van de VVD,” schetst Sebastiaan Hamans de situatie. Er klinkt gelach in de zaal. “En ook evenementen als de Oranjerit en de Truckersrun, dat die ook niet meer mogen plaatsvinden.” Maar dat is volgens Nefs uiteraard niet de bedoeling.

Lees ook: CDA/V-BoZ! wil hufterig rijgedrag aanpakken: “met piepende banden de rotonde om” Lees ook: Fataal ongeluk met moeders en kinderen in Oud Gastel: verdachte komt vrij