Zevenbergschen Hoek

Plan tegen sluipverkeer Zevenbergschen Hoek: “gedrag is het grootste probleem”

Foto: Google Maps

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

Betere wegwijzers voor vrachtverkeer, informatiecampagnes met basisschoolkinderen, landbouwsluizen en de herinrichting van kruispunten. Dit zijn enkele ideeën van de dorpstafel Zevenbergschen Hoek om het sluipverkeer in het dorp te verminderen. Zevenbergschen Hoek heeft al vele jaren overlast van filemijders. En dan vooral van hun asociale en zelfs agressieve gedrag. De dorpstafel Zevenbergschen Hoek heeft de plannen om sluipverkeer aan te pakken donderdag gepresenteerd aan de gemeenteraad van Moerdijk.

“Zevenbergsche Hoek ligt precies in een fuik van de A59, N285, A17 en A16,” vertelt Albert van Loon van de dorpstafel. “En dan komt er straks ook nog een logistiek park met grote truckparking bij.” Als er file staat op één van de snelwegen zorgt dat al snel voor een stroom automobilisten en truckers, die denken sneller te zijn als ze door Zevenbergschen Hoek rijden. “We willen het dorp niet helemaal afsluiten, maar leefbaar houden.”

Het grootste probleem is het gedrag van mensen

Inwoners zijn de overlast al jaren beu. Eerdere maatregelen hebben wel geholpen, maar er is steeds meer verkeer. Hierdoor zien ze toch ook weer steeds meer filemijders. “Er staan files in het dorp en er wordt hard gereden door verkeer dat er niets te zoeken heeft, met gevaar voor kinderen,” legt Van Loon uit. “Het grootste probleem is het gedrag van mensen.”

Hij heeft geen enkel probleem een reeks voorbeelden op te noemen. “Het dendert over vluchtheuvels, ze rijden paaltjes uit wegversmallingen, vrachtwagens rijden stoepen stuk. Ze rijden agressief en worden verbaal agressief als je met een handgebaar maant dat ze rustig moeten rijden. Gedrag en snelheid aanpassen zou al veel schelen.” En door de tijdelijke afsluiting van de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel is het een paar maanden lang nog erger dan anders.

Geef me nou maar snel die bekeuring, want ik moet door

Het stoort Van Loon dat sommige automobilisten geen enkele rekening willen houden met de leefbaarheid van een dorp. “Gistermorgen stond ik bij een boa te kijken die controle hield. Een man werd tegengehouden, omdat hij geen bestemmingsverkeer was. ‘Maakt me niet uit’, zegt ie. ‘Geef me nou maar snel die bekeuring, want ik moet door’. Tja, zie het maar eens op te lossen.”

Toch heeft de Dorpstafel goede hoop dat de overlast te verminderen is. Een werkgroep onderzoekt al jaren hoe het probleem op te lossen is. “Anthoine Broere was daar de grote kartrekker in. Helaas is hij in januari overleden. Hij heeft veel deskundigheid ingebracht,” vertelt Van Loon.

Een verademing om te zien hoe studenten daar mee omgingen

De inwoners hebben ook hulp gekregen van Egbert Kalle van bureau SOAB. “Die bracht structuur in de maatregelen. Want bewoners reageren toch meer uit emoties. Het kan soms voelen dat er 40 vrachtwagens per dag door de straat rijden, maar uit een telling blijkt ook of dat klopt.”

De dorpstafel heeft samen met Kalle een eerste ideeënboek gemaakt. Daarna is ook de BUAS er bij gekomen, de Breda University of Applied Sciences. Studenten verkeer en mobiliteit kwamen onderzoek doen in Zevenbergschen Hoek. “Die vroegen of ze een week bij ons mochten bivakkeren om ideeën te bestuderen,” gaat Van Loon verder. “Dat was heel leuk. En een verademing om te zien hoe studenten daar mee omgingen en naar keken.”

We hebben bij alle tien punten ook aangegeven wat de eventuele kosten zijn

Dat leverde meteen al handige tips op. Zoals het verbeteren van de wegwijzers. “Op de bebording aan de westkant staat Bloemendaalse Zeedijk. Maar dat zegt chauffeurs helemaal niets, want die rijden op industrienummers. Dus noem die dijk dan naar dat nummer, dan weten de vrachtwagenchauffeurs waar ze moeten zijn. Zo simpel is het soms,” legt Van Loon uit.

Andere maatregelen zijn natuurlijk veel ingrijpender. Zoals het afsluiten en aanpassen van straten. “We hebben bij alle tien punten ook aangegeven wat de eventuele kosten zijn. Dus bij de behandeling van de begroting in het najaar zullen ze moeten bepalen wat wel/niet gedaan kan worden,” beseft Van Loon.

Ik heb goede hoop dat er iets gaat gebeuren met ons rapport

“Ik heb goede hoop dat er iets gaat gebeuren met ons rapport. De gemeenteraadsleden luisterden aandachtig. En er waren ook kritische vragen,” vult Van Loon aan. “Bijvoorbeeld over eerdere maatregelen die ook veel hebben gekost. En of dit dan wel zal helpen. Wij denken van wel en dat hebben we uitgelegd.”

Lees ook: Gratis veerboot voor fietsers en voetgangers als Haringvlietbrug afgesloten is