Etten-Leur

Raad ziet positieve kanten aan Masterplan Haansberg, maar toch blijven er vragen over de knip

Project Haansberg (foto: gemeente Etten-Leur)

Tomlin Smits Tomlin Smits

Opnieuw heeft de Etten-Leurse gemeenteraad een uitgebreide discussie gevoerd over het Masterplan Haansberg. Met name de beoogde knip in de straat Haansberg blijft een heikel punt. Omdat de verschillende fracties nog altijd veel vragen hadden, werd het besluit maandagavond doorgeschoven naar 15 december.

Dat het een onderwerp is wat leeft en impact heeft op heel Etten-Leur, daar was de gemeenteraad het met elkaar over eens. Dat bleek ook wel uit de vele insprekers die tijdens de inspreekavond, enkele weken geleden, over het onderwerp hun zorgen uitten. Vooral de verkeersveiligheid was een punt van zorg, dat ook door de verschillende partijen maandagavond tijdens de raadsvergadering werd benadrukt.

Lees ook: Inwoners uiten grote zorgen over verkeersveiligheid bij realisatie Haansberg

Effect van de knip

Met die woorden trapt Quinten Bertens (VVD) het debat dan ook af. “Als VVD zijn wij bang dat de knip ervoor gaat zorgen dat er grote drukte op andere wegen zal ontstaan. Dat is niet wenselijk en zorgt voor onveilige situaties.” Ook Luciën Gesser (GroenLinks-PvdA) noemde het Masterplan een “prachtig plan”, maar heeft toch enkele opmerkingen. “Wij delen de zorgen over de verkeersveiligheid en vinden het belangrijk dat de zorgen van inwoners ook worden meegenomen. Dat geldt ook voor de knip, waar bewoners zich ook forse zorgen om maken.”

Raadslid Nikita van Dieën (D66) durft zelfs te stellen dat alles aan het Masterplan vrijwel goed is, behalve de knip. “Wij zijn nog steeds niet overtuigd van het effect van de knip, omdat aan de noordkant van de straat Haansberg het hierdoor alleen maar drukker wordt. De vraag is dan ook: waarom is er nooit een scenario uitgewerkt met óf zonder een knip?” Daarbij stelt zij dat een knip ook later aangelegd kan worden en dat er eerst gekeken kan worden wat nu de daadwerkelijke effecten van de nieuwe wijk zijn op de verkeersdrukte.

Gedragsverandering

Ook de fracties van Ons Etten-Leur, CDA Etten-Leur en Leefbaar Etten-Leur zien de knip liever uit de plannen verdwijnen. Erik Hommel (APB) redeneert juist de andere kant op. “Onze fractie heeft ook vragen bij de knip. Wij willen hem wel aanleggen, maar daarbij ook de garantie hebben dat wij het kunnen herstellen als het niet blijkt te werken.”

Het college is er daarentegen van overtuigd dat de knip wel degelijk effect heeft, zo stelt wethouder Jean-Pierre Schouw. “In de toekomst gaan we anders om met verkeer, maar zal er ook sprake moeten zijn van een gedragsverandering bij inwoners. Wij zijn van mening dat je die gedragsverandering met een knip kan bereiken.” Daarbij vreest Schouw dat wanneer er nog meer onderzoek gedaan moet worden, het plan alleen maar meer vertraging oploopt. “Dat is niet wenselijk. Wij willen wel in gesprek met bewoners om te kijken wat wij voor hen kunnen doen.”

Nog geen besluit

Wel is de raad positief over de rest van het Masterplan, het voorstel voor een onderzoek naar een noordelijke randweg en het beschikbaar stellen van krediet om gebieden van Haansberg bouwrijp te maken. Omdat er toch nog veel vragen zijn wat betreft het verkeer in de nieuwe wijk, zijn de verschillende partijen het met elkaar eens om het onderwerp door te schuiven. Zo hebben de partijen de tijd om binnen de fracties overleg te plegen voor er een besluit genomen werd. Daarmee wordt het definitieve besluit doorgeschoven naar de raadsvergadering van maandag 15 december.

Naast de vragen over de knip was er ook onduidelijkheid over de nieuwe locatie van de moskee At-Taqwa. Deze zou in de nieuwe wijk Haansberg kunnen liggen, maar ook het Wipakkerterrein of een andere locatie behoren nog tot de mogelijkheden. Wethouder René Verwijmeren kon daar tijdens de raadsvergadering van maandag ook weinig duidelijk over geven en werd door de raad op zijn vingers getikt. Later deze week verschijnt er op ZuidWest Update nog een uitgebreid artikel over dit onderwerp.
Lees ook: Masterplan Haansberg leidt tot harde woorden en veel vragen Lees ook: De rol van verkeer in Haansberg Etten-Leur: meer ruimte voor fietsers en voetgangers