Roosendaal

ROOS24 is mislukt: te weinig ondernemers willen meedoen aan spaarsysteem

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

Het spaarsysteem ROOS24 is mislukt. Roosendaal Binnenstad BV heeft besloten te stoppen met deze Roosendaalse klantenkaart. Dat schrijft wethouder Sanneke Vermeulen aan de gemeenteraad. ROOS24 is in 2018 begonnen en was gratis voor klanten. Zij konden bij de aangesloten winkels en horeca punten sparen. Die punten konden ze inwisselen voor cadeaukaarten of voor gratis parkeren. Maar er zijn steeds minder ondernemers die mee willen doen.

Bij het begin van ROOS24 deden er zo’n 50 ondernemers mee aan het spaarsysteem. Het moest bezoekers van de Roosendaalse binnenstad ombuigen tot trouwe klanten door hen te belonen als ze iets kochten. En ook de horeca deed mee om er voor te zorgen dat bezoekers langer in de binnenstad zouden blijven. Het was de bedoeling dat steeds meer ondernemers zich zouden aansluiten bij ROOS24. “Helaas is gebleken dat in plaats van groei (van circa 50 ondernemers in 2018 naar ruim 100 ondernemers anno nu), er sprake is van krimp,” aldus wethouder Vermeulen. “Het huidige aantal deelnemers is 36.”

Coronapandemie zat groei ROOS24 dwars

ROOS24 werd niet alleen betaald door de deelnemende ondernemers en vastgoedeigenaren. Ook de gemeente en de provincie betaalden mee om het spaarprogramma op te zetten. Maar na een paar jaar zouden er genoeg deelnemers moeten zijn om zelf de kosten te kunnen betalen. Dat is niet gelukt. “Helaas heeft de coronapandemie veel impact gehad op de doorontwikkeling van ROOS24,” schrijft Vermeulen aan de raad. “Gebruikers konden lange tijd geen punten sparen, omdat winkels en horeca gesloten waren. Daarnaast stopten een aantal ondernemers uit kostenoverwegingen.”

De geldschieters hoopten dat ROOS24 zou opbloeien na de coronapandemie. Ze hadden het spaarsysteem ook aangepast, zodat het goedkoper werd en interessanter voor nieuwe klanten. “De roospas is vervangen door een app, de cadeaukaart is geïntroduceerd, de koppeling met de omzet is losgelaten en de bezoeker spaarde niet langer voor cadeaus, maar voor punten die ingewisseld kunnen worden voor een cadeaukaart,” somt de wethouder op.

Te weinig ondernemers willen meedoen

Maar de verbeteringen aan ROOS24 hielpen niet, omdat de winkels en horeca er niet meer warm voor lopen. “Er is helaas onvoldoende draagvlak bij de ondernemers om dit systeem nog langer in de lucht te houden. De verschillende partijen vinden het niet langer verantwoord om hierin te blijven investeren,” concludeert Vermeulen. “De Raad van Commissarissen van de binnenstad Roosendaal BV heeft daarom op 19 april besloten om te stoppen met ROOS24.”

Mensen die nog ROOScadeaukaarten hebben, kunnen die gewoon gebruiken. De cadeaukaarten zijn twee jaar geldig en dat blijft zo. “Dat betekent dat ROOS24 langzaam wordt uitgefaseerd in de jaren 2024 en 2025, zodat de ROOScadeaukaarten gedurende die periode nog kunnen worden ingewisseld,” aldus de wethouder. Er worden alleen geen nieuwe meer uitgegeven, dus ze zullen langzaamaan verdwijnen.

Lees ook: Klantenkaart ROOS24 genomineerd voor NRW Marketing Award 2020 Lees ook: Roosendaal gaat sparen met Roospas