West-Brabant

Roosendaals en Bergs volkslied brengen ruim 800 mensen samen in korenproject

Twee gecombineerde vlaggen met wit-rode achtergrond en daarop een wapen en een roos

De gecombineerde vlaggen van Roosendaal en Bergen op Zoom (Afbeelding: The MusiCompany)

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

Roosendaal en Bergen op Zoom hebben verbroedering gevonden in het online zingen van hun volksliederen. Popkoor Skoor uit Roosendaal en musicalvereniging The MusiCompany uit Bergen op Zoom hebben alle Roosendalers en Bergenaren opgeroepen het eigen lijflied mee te zingen. Er hebben uiteindelijk ruim 800 mensen meegedaan. Voor beide steden is een video gemaakt van de online zangers gemengd met beelden uit het archief van ZuidWest TV. “Alleen als je mensen met passie hebt kan je zoiets van de grond krijgen,” concludeert initiatiefnemer Pieter-Jan van den Berg tevreden.

In Roosendaal klinkt natuurlijk uit volle borst ‘Mijn Stadje’, onder begeleiding van de Valley Sound Bigband en popkoor Skoor. Burgemeester Han van Midden zet in en honderden Roosendalers zingen daarna vol enthousiasme mee. In Bergen op Zoom begeleiden harmonie Kolping’s Zonen en The MusiCompany de honderden zangers van de stad. Uit hun kelen klinkt uiteraard ‘Merck Toch Hoe Sterck’. Een naam die niet alleen terugkomt in het volkslied, maar ook bij de cultuurhistorische groep Merck Toch Hoe Sterck. Want die speelt ook mee in de video.

Verbroedering en viering van de lokale cultuur

De video’s bij de volkliederen zijn een eerbetoon aan de typische cultuur van Roosendaal en Bergen op Zoom. Archiefbeelden van ZuidWest TV leiden je bijvoorbeeld langs theater De Kring, de Mariaommegang en het Sinterklaasfeest. “Verbroedering en viering van de lokale cultuursector.” Dat was het doel van het korenproject en dat lijkt prima gelukt. Want er deden meer dan 800 mensen mee in alle leeftijden.

Pieter-Jan van den Berg is dirigent en bedenker van het online-korenproject. De verbroedering is precies waar hij op hoopte. “Volksliederen zijn er in voor- en tegenspoed. Kijk naar voetbal, dan is het een aanmoediging en verbroedering. Kijk naar herdenken, dan is het een troost, maar ook verbroedering. Het is ‘van de mensen’,” legt hij uit.

Mensen met passie in beide steden

Van den Berg hoopt ook dat de video’s een boost geven aan de lokale cultuursector. Zeker nu de cultuur zo te lijden heeft onder de coronamaatregelen. Want hij is trots op het eindresultaat. Vooral als je bedenkt dat de video’s gemaakt zijn met beperkte mogelijkheden. “Alleen als je mensen met passie hebt kan je zoiets van de grond krijgen. Die mensen hebben we in beide steden gevonden!”

Hieronder vind je de video’s van Roosendaal en Bergen op Zoom. Maar je kunt ze natuurlijk ook bekijken op de website van The MusiCompany.

 

Lees ook: Dirigent wil het grootste online koor van Nederland: ‘Wilde het Wilhelmus’