Wouw

Zorgen om nieuwe fietsoversteekplaats aan de Wouwbaan: ‘Wachten op ongelukken’

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Een paar weken geleden kwam de Wouwbaan, de verbindingsweg tussen Wouw en Roosendaal, al ter sprake. Deze werd namelijk onverwachts voor een maand afgesloten. Sinds vrijdag is de weg weer open, maar het volgende probleem doet zich alweer voor. De oversteekplaats voor fietsers is namelijk veranderd, en daar zijn de Wouwenaren niet zo blij mee. “Het is niet de vraag óf er ongelukken gaan gebeuren, maar wanneer ze gaan gebeuren!”

Eindelijk de Wouwbaan weer open, dacht Jos Rijff uit Wouw afgelopen weekend. Hij besloot een kijkje te gaan nemen, maar schrok van de nieuwe oversteekplaats voor fietsers. “Ik kwam nog maar net aan en ik zag een auto vol in de ankers gaan”, begint hij.

Drempel

De oversteekplaats, die zich eerst bij de rotonde bij Designer Outlet Rosada bevond, is bijna tweehonderd meter verder richting Wouw verplaatst. “Auto’s kunnen dus eerst tientallen meters flink snelheid maken, tot ze bij dit punt aankomen. Bij een rotonde is dat niet het geval.”

Duidelijke waarschuwingssignalen voor de automobilist zijn er volgens Jos niet. “Er is een drempel óp de oversteek gemaakt. Automobilisten moeten zich dus bezig houden met een drempel en met passerende fietsers.” Ook is er een bord die aangeeft dat er een oversteekplaats is. “Deze staat alleen zo’n vijftien meter ná de oversteekplaats.”

Heel gevaarlijk

Het vernieuwde fietspad, dat onderdeel is van het snelfietspad F58, is tussen de rotonde en de nieuwe oversteekplaats verbreed en geschikt voor tweerichtingsverkeer. Daarna moet het fietsverkeer richting Wouw oversteken. “Als je vanuit Wouw naar Roosendaal fietst, is er niks op aan te merken”, vervolgt de Wouwenaar. “Maar de weg van Roosendaal terug naar Wouw is echt heel gevaarlijk!”

Waar de fietsers eerst voorrang hadden, is dat nu niet meer het geval. “Dat is onhandig, want het is een erg drukke weg. Zo moet je als fietser soms lang wachten.” Een ander struikelpunt is dat er twee scherpe bochten gemaakt moeten worden tijdens de oversteek. “Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze die bochten niet durven te maken. Bovendien krijg je het probleem dat groepjes fietsers al helemaal niet door die bochten komen. Dan krijg je dus situaties waarin ze over de weg gaan fietsen.”

Terwijl Jos vertelt, snijdt een scooterrijder de bochten af door de autoweg op te schieten. “Het is niet de vraag of hier ongelukken gaan gebeuren, maar eerder wanneer ze gaan gebeuren.” Als voorbeeld noemt Jos scholieren die vaak in groepen naar huis fietsen. “Of wielerpelotons en scooters.”

Facebookreacties

De nieuwe situatie is ook Eric de Regt van VLP Roosendaal opgevallen. “In die paar dagen dat de Wouwbaan open is, ontving de fractie alweer de nodige telefoontjes en berichtjes”, vertelt hij. “Ik ben daarom even gaan kijken en kan me de gemengde reacties voorstellen.”

Ook op zijn facebookpagina gaat het los. “Ik heb bijna zeventig reacties op mijn bericht over de Wouwbaan gekregen en ik vrees dat er meer gaan komen. De weg is immers nog maar net open.” Zo is er in meerdere reacties te lezen dat mensen gebruik gaan maken van de Heirweg, uit angst voor ongelukken.

Genoeg redenen dus voor De Regt om verhaal te halen bij het gemeentebestuur, middels raadsvragen die hij 29 oktober heeft ingediend. Jos hoopt hierdoor dat ze de situatie in zijn woonplaats meteen gaan herzien. “Want dit is niet wenselijk.”

Lees ook: Omwonenden verrast door plotselinge afsluiting Wouwbaan: ‘Zeer gebrekkige communicatie’