Roosendaal

Bewustwordingscampagne moet van Roosendaal een inclusieve gemeente maken

De gemeente Roosendaal heeft de regenboogvlag gehesen als reactie op de Nashville-verklaring © Gemeente Roosendaal

Niek de Bruijn Niek de Bruijn

Om onbegrip, discriminatie, (onbewuste) vooroordelen, uitsluiting en gevoelens van onveiligheid te doorbreken, zet de gemeente Roosendaal een meerjarige bewustwordingscampagne op. Iedereen moet zich namelijk thuis voelen, ongeacht leeftijd, afkomst, lichamelijke of geestelijke handicap of seksuele voorkeur. “Het is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend of realiteit.”

Volgens wethouder Klaar Koenraad wordt er al hard aan de weg getimmerd om een inclusieve gemeente te realiseren. Ze ziet onder andere beweging ontstaan in het realiseren van een Dementievriendelijke gemeente, bijvoorbeeld door de Dementiewegwijzer van het Dementienetwerk West-Brabant. Toch is er ook nog werk aan de winkel.

Lange weg te gaan

Roosendaal is sinds 2018 Regenbooggemeente, maar volgens Koenraad zijn daar nog stappen in te zetten. “Meningen zijn uitgesprokener, er ontstaan kampen en steeds vaker explodeert het,” vertelde ze al eens aan ZuidWest Update, in aanloop naar Coming Out Day. “Voor veel maatschappelijke onderwerpen, maar vooral voor LHBTI+-acceptatie geldt: er is nog een lange weg te gaan. Maar die gaan we samen aan.”

Brede aanpak

Doordat het realiseren van een inclusieve gemeente meer is dan LHBTI+-acceptatie, is Koenraad blij dat de gemeente het nu breder aanpakt. Vandaar dat er nu voor en samen met inwoners een meerjarig bewustwordingscampagne wordt ontwikkeld. Ook komt er binnen de gemeentelijke organisatie een ‘inclusie-gedachte’, die een vaste waarde moet worden in het maken én uitvoeren van beleid.

Vertrekpunt

Onder begeleiding van een creatieve partner, worden begin deze maand groepsgesprekken gevoerd met ervaringsdeskundige inwoners. De bewustwordingscampagne begint blanco. Wel is er een vertrekpunt: de in 2019 aangenomen motie discriminatie en racisme van de gemeenteraad en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplan uit 2021.

Betrokken bewoners kunnen hun ervaringen, ideeën en tips mailen of WhatsAppen naar 076 700 26 40. Eind februari wordt de campagne verder vormgegeven. “Met als ultiem doel: meer begrip en acceptatie.”

Lees ook: Extra aandacht in Roosendaal voor Coming Out Day: “We zijn er nog lang niet!” Lees ook: Regio slaat handen inéén voor meer grip op kwetsbare ouderen