Roosendaal

Jos (56) ontwerpt Tullepetoanse pin: ‘Misschien nog eentje mét mondkapje’

De Tullepetaonse Pin van 2022, ontworpen door Jos Antens

Niek de Bruijn Niek de Bruijn

De Tullepetaon kijkt uit over een lege Markt, in de richting van de Sint Jan. Geen feestende meute die dit jaar al hossend voorbijtrekt. Met dit beeld, vastgelegd in plakkaatverf, heeft kunstschilder Jos Antens (56) onlangs de Tullepetaonse Pin Ontwerpwedstrijd gewonnen. “Ik heb een passie voor schilderen, zij voor carnaval.”

De carnavalsvierders zijn niet blij dat hun feest vanwege corona niet doorgaat. Ook de Tullepetaon had lange tijd een mondkapje op. Antens besloot het mondkapje weg te laten op zijn pin, om de leut te behouden. “Dat was wel lastig, want ik kon zijn snavel niet zien door dat kapje.”

“Ik stap op mijn fiets, kijk goed rond en dan zie ik leuke plekjes die ik kan schilderen”, vertelde de docent beeldende vorming en lichamelijke opvoeding van het Markland College in Oudenbosch al eens. Daardoor heeft hij het standbeeld op de Markt al vaker geschilderd, met olieverf. Geen probleem dus, om die snavel te schilderen. Onlangs maakte hij een groter werk met bekende, Roosendaalse gebouwen. “Daar staat de Tullepetaon pontificaal op, want ik maakte het in opdracht van een carnavalvierster.”

Ik wil mensen opvrolijken met deze pin, maar het mondkapje past inderdaad wel bij het tijdsbeeld. Misschien moet ik er daarom nog een maken.

Voor de Tullepetaonse Pin Ontwerpwedstrijd maakte hij een kleinere schildering van de uitgedoste parelhoender. Ditmaal met plakkaatverf en zonder mondkapje, een element dat carnaval in coronatijd juist karakteriseert. “Dat was een lastige keuze. Ik wil mensen opvrolijken met deze pin, maar het mondkapje past inderdaad wel bij het tijdsbeeld. Misschien moet ik er daarom nog een maken. Dan herinneren mensen het zich over tien jaar nog.”

Jos Antens met zijn ontworpen Tullepetaonse Pin

Toch komt het huidige tijdsbeeld een klein beetje terug in zijn ontwerp. “Ik heb overwogen om onderaan de sokkel een carnavalsvierende meute te schilderen.” Maar net als bij het Tullepetaonse carnaval, mist de pin dit jaar ook een polonaise. “Het is kaal en leeg, net als in de stad.”

Robbert Kroon heeft waardering voor Antens werk en benaderde hem voor zijn ontwerpwedstrijd. Uiteindelijk kwam Antens dus als winnaar uit de bus. “Iedere pin heeft een verhaal”, aldus Kroon. Zo ook die van de Roosendaalse kunstschilder. “Iedereen die over de Markt komt, ziet de Tullepetaon en denkt aan het leutfeest waar ze normaal gesproken elk jaar onderdeel van zijn”, vertelt de man achter de Tullepetaonse Ruilkist. “Het ontwerp schenkt ons herinneringen die we koesteren en waar we naar verlangen.”

Ik heb een passie voor schilderen, zij voor carnaval.

Antens zelf verlangt niet zozeer naar het leutfeest, biecht hij op. “Ik heb een passie voor schilderen, zij voor carnaval. Maar als ik ze een plezier doe met het schilderen van de Tullepetaon, dan doe ik dat uiteraard graag!”

Wel vindt hij het een eer dat zijn werk nu op tweehonderd pins belandt. “Ze zijn schaars, dus dat maakt het leuk. Ik krijg veel berichten hoe mensen eraan kunnen komen.” De pin is namelijk alleen te ruilen bij de Tullepetaonse Ruilkist.

Ze zijn schaars, dus dat maakt het leuk.

Aanstaande vrijdag is Kroon met zijn verzamelde collectie te vinden op Kees Dekkershof 16. “De hoofdregel is dat ik niks verkoop”, vertelde hij al eerder aan ZuidWest Update. In ruil voor een pin, button, vaantje of sjaaltje mogen Tullepetoaners iets moois uitzoeken uit zijn Ruilkist, zoals de nieuwe aanwinst van Antens. “De vrolijk lachende Tullepetaon moet de Roosendaalse carnavalsvierders aanmoedigen. Het is een feest door en voor hen, ook in coronatijd.”

Lees ook: Jos fietst met schildersezel door de streek en zet mooiste plekjes op doek Lees ook: Haal carnaval in huis met Tullepetaonse Ruilkist: ‘Iedere pin heeft een verhaal’