Roosendaal

Mavo-scholieren Norbertus Gertrudis staan stil bij oorlog Oekraïne

Niek de Bruijn Niek de Bruijn

Tweedeklassers van de Norbertus Gertrudis Mavo stonden tijdens een media-projectweek stil bij de oorlog in Oekraïne. De scholieren leerden onder andere hoe informatievoorziening gemanipuleerd kan worden. “Bij oorlogsfilmpjes is het soms moeilijk echt van nep te onderscheiden.”

In de projectweek is onder meer stilgestaan bij fake news, dat over de oorlog verspreid wordt. “We hopen hen mee te geven dat de media niet altijd te vertrouwen is,” aldus docent Nederlands Kristel Reijenga. De leerlingen maakten vervolgens een collage met hun opgedane kennis.

Gastcollege

Terwijl ze met een schaar in de weer is, noemt Lieke Horman het voorbeeld van de grenswachten op Slangeneiland. “Er werd verteld dat ze dood waren, maar weken later bleken ze gevangen te zijn,” vertelt ze al knippend.

Bram Gijssen heeft geleerd om altijd goed naar de bron van oorlogsfilmpjes te kijken. Zo zag hij een filmpje van een raketaanval op social media, die vijf jaar oud bleek te zijn. “Het is soms moeilijk om echt van nep te onderscheiden.”

Naast de projectweek, wordt er tijdens mentoruren en aardrijkskunde- en geschiedenislessen ook stilgestaan bij de oorlog. Het gastcollege van een Oekraïense vrouw, raakte Brent Knobel het meest. “Ze belde met zakenpartners en hoorde de bommen op de achtergrond vallen.”

Zijn klasgenoot Lieke maakt zich zorgen om onschuldige oorlogsslachtoffers. “Die mensen hadden gewoon een normaal leven daar. Opeens komt Rusland daar binnenvallen en is het een plottwist voor hen.”

Inzamelingsactie

Daarom zamelden de leerlingen ook spullen in voor Oekraïne. Tijdens de projectweek media leerden zij namelijk ook om hiervoor reclame te maken.

Natalie van stichting Noodhulp Oekraïne staat met tranen in haar ogen te kijken naar de leerlingen, die spullen op het plein zetten. Die gaan vanuit een loods in Dinteloord, via Lviv naar Kyiv (Kiev). Ze is erg geëmotioneerd, vanwege de situatie in haar thuisland. “Ik slik valeriaan, omdat ik er niet door kan slapen.” Met een trilling in haar stem bedankt ze de leerlingen. “Heel bijzonder dat jullie dit voor de Oekraïners doen.”

Voor Reijenga is zowel de projectweek als de inzamelingsactie geslaagd. “We hebben de leerlingen bewust gemaakt van hoe goed wij het op dit moment hebben.”