Halsteren

RKSV Halsteren presenteert nieuwste aanwinst: duurzame greenboarding

Maarten Elst

Nee, geen trefzekere spits of linksback, maar een andere aanwinst werd gepresenteerd. Sinds kort is er duurzame greenboarding bij voetbalvereniging RKSV Halsteren te bewonderen. Met deze duurzame greenboarding kan men energie opwekken via zonnepanelen, kooldioxide uit de lucht filteren en CO2-certificaten voor adverteerders uitreiken.

“De greenboarding is een multifunctioneel reclamebord”, vat Steven Visee van uitvoerder Softs World samen. “Het wekt zonne-energie op. Het maakt de lucht schoon, het haalt stikstof uit de lucht. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om te adverteren.”

Landelijk sportnetwerk

Alex Swagemakers, voorzitter van de sponsorcommissie van RKSV Halsteren, hoopt dat adverteerders hun naam graag terug willen zien op de elektronische boarding bij de club. “Afgelopen halfjaar was het natuurlijk dramatisch”, vertelt hij. “Geen publiek, weinig wedstrijden. Er waren enkel wedstrijden voor de jeugd. Maar we hebben het volste vertrouwen dat we dit vol gaan krijgen.”

Visee geeft aan dat clubs zich met de boarding automatisch aansluiten bij een landelijk sportnetwerk. “Wij verbinden op deze manier alle clubs en creëren zo een landelijk sportnetwerk. Daarmee hebben we een platform voor de landelijke partijen, regionale bedrijven en lokale bedrijven. Die kunnen zich op deze manier hiermee verbinden.”

Al even in aantocht

Het duurzame reclamebord was al even in aantocht voor RKSV Halsteren. De voetbalvereniging verwelkomde in mei haar nieuwste aanwinst. “We hebben er een halfjaar geleden lucht van gekregen. En omdat wij als club vol inzetten op verduurzaming, was dit eigenlijk de trein waar we meteen op wilden springen”, geeft pr-man Danny Schröder aan. “We zijn meteen overgegaan op het tekenen van het contract. In mei is de installatie geweest.”

Veelzijdig reclamebord

Visee neemt een aantal sponsors en geïnteresseerden mee langs verschillende opties van het reclamebord. “In het midden is een groot led-scherm waar adverteerders hun boodschap kunnen plaatsen. Daarnaast hebben we draaiende elementen. Ik vergelijk het graag met een Toblerone-reep. Iedere zijde heeft zijn eigen functie. Zo is er een optie om zonne-energie op te wekken, het schoonmaken van de lucht en vaste reclameborden tijdens de wedstrijden.”

Schröder ziet het aantal geïnteresseerde, potentiële sponsors al toenemen. “Het doel van Softs World is om honderd van zulke greenboarding weg te zetten bij de grootste clubs van Nederland. Wij als Halsteren willen niet alleen op sportief vlak vooroplopen in de regio, maar ook op het gebied van duurzaamheid.”

Bewuste keuze

Voor Iris van der Hout van Iris Photoshoots is het kiezen adverteren op greenboarding in plaats van reguliere reclameborden een makkelijke geweest. “Vooral omdat het maatschappelijk verantwoord ondernemen is. Deze borden zijn uitstekend voor onze leden, onze jeugd die hier voetbalt”, vertelt ze. Ook Perry Severijnen van Montapacking was snel om. “Als bedrijf willen we graag uitstralen dat we meewerken aan duurzaamheid. Het is een bewuste keuze om in deze boarding te investeren.”

Verduurzaming stopt niet bij boarding

Volgens pr-man Schröder houdt de verduurzaming van RKSV Halsteren zeker niet op bij de greenboarding. “Vrij recentelijk hebben we ook een aantal zonnepanelen op ons dak laten installeren”, vervolgt Schröder. “Met de advertentie-inkomsten via de greenboarding kunnen we weer geld inzetten op verdere verduurzaming. We willen nog meer zonnepanelen gaan plaatsen. We willen over naar ledverlichting, de cv-ketels zijn aan vervanging toe. Daar kunnen zeker duurzamere varianten komen hangen. Deze inkomsten kunnen we goed gebruiken om ook daarin de volgende stap te maken.”