Tholen

Samuel (34) zet met fatbikes en andere elektrische tweewielers slim in op elektrische revolutie

Videospeler wordt geladen.
Huidige tijd 0:00
Tijdsduur 0:00
Geladen: 0%
Streamtype LIVE
Resterende tijd 0:00
 
1x
    • Hoofdstukken
    • beschrijvingen uit, geselecteerd
    • ondertiteling uit, geselecteerd

      Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

      Waar voor veel ondernemers de invoering van de helmplicht voor snorfietsen in 2023 een klap betekende, bleek het voor de Thoolse ondernemer Samuel Geers juist een kans. Als eigenaar van Ecruiser speelde hij razendsnel in op de opkomst van de fatbike. Dat bleek een gouden zet.

      “In 2023 werd de helmplicht ingevoerd voor snorfietsen. Dat was voor ons pittig, want de snorscooter was ons bestverkochte voertuig”, blikt Samuel Geers terug. “Maar we hadden al fatbikes in het assortiment, en precies op dat moment begonnen die enorm populair te worden. Toen hebben we snel uitgebreid met meerdere modellen.”

      Elektrische mobiliteit

      Ecruiser begon in 2017 met slechts één elektrisch scootermodel. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grotere spelers op het gebied van elektrische tweewielers in Nederland. “Inmiddels bieden we alles aan op het gebied van elektrische mobiliteit: scooters, motoren, fatbikes”, zegt de 34-jarige Geers trots. “Onze scooters zie je overal in de verhuur terug, en dat levert ook nu nog werk op omdat ze onderhoud nodig hebben. Daar leven we goed van.”

      Het aantal medewerkers veranderde in de loop der jaren. Van zestien medewerkers op het hoogtepunt tot zes nu. “We zijn efficiënter geworden. Het assembleren van fatbikes kost gewoon minder werk dan scooters of motorfietsen”, legt Geers uit.

      Fatbikes

      Vooral de fatbike blijkt een schot in de roos. Wekelijks rollen er vier- tot vijftien van deze geliefde en gehate e-bikes over de toonbank bij Ecruiser. “Die fatbike heeft echt de jongere doelgroep aangeboord”, vertelt Geers. “Scooters waren vooral populair bij ouderen, omdat jongeren een rijbewijs nodig hebben. Maar een fatbike mag je zonder helm en rijbewijs rijden.”

      En de vraag blijft groeien. Niet alleen jongeren ontdekken het gemak van elektrische tweewielers, ook stedelingen kiezen steeds vaker voor elektrische mobiliteit vanwege milieuzones en subsidies. “We merken een stijging in de verkoop, vooral in de grotere steden”, zegt Geers. “Mensen worden gestimuleerd om hun brandstofscooter in te ruilen voor elektrisch.”

      Als je je voertuig oplaadt zoals je dat met je telefoon doet, dan haal je makkelijk je dagelijkse kilometers

      Ondanks toenemende concurrentie van groothandel en webshops weet Ecruiser zich naar eigen zeggen te onderscheiden. “Online koop je een fatbike vaak in een doos, zonder garantie of service”, zegt Geers. “Wij bieden twee jaar garantie en komen aan huis voor onderhoud. Dat geeft vertrouwen. We doen dit al sinds 2017 en hebben alle expertise in huis.”

      De techniek staat ook niet stil en daarom wordt het bereik van de voertuigen steeds groter. “We vragen fabrikanten actief om upgrades en betere accu’s. Onze scooters kunnen met meerdere accu’s tot wel 200 a 300 kilometer rijden”, vertelt hij. “En als je je voertuig oplaadt zoals je dat met je telefoon doet, dan haal je makkelijk je dagelijkse kilometers.”

      Toekomst vol vertrouwen

      Ondanks obstakels als de veranderende rijbewijzen, helmplicht op snorfietsen en BPM-heffing op elektrische motorfietsen, blijft Geers optimistisch. “Ik denk dat we opnieuw in een stijgende lijn zitten. Mensen moeten straks toch iets met hun overtollige zonnestroom. Dan wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker.” Geers gelooft heilig in de elektrische revolutie: “Waarom zou het stoppen? Er is minder onderhoud, het is gebruiksvriendelijker en beter voor het milieu. We willen allemaal verduurzamen, toch?”

      Lees ook: Helmplicht voor snorfietsers: helmen en omkeuren populair