Roosendaal

Verwachte nieuwbouw zoetwaren­fabriek Cloetta zorgt voor veel onrust in de buurt

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

Omwonenden van het bedrijventerrein De Meeten II in Roosendaal zijn niet blij met de plannen om hier de nieuwe Cloetta fabriek te bouwen. Het is nog niet officieel en zowel gemeenteraad als de Raad van State moeten er nog wat van gaan vinden. De buurt weet echter zeker dat zowel de gemeente als de snoepproducent dit willen en hun zin door gaan drijven, als ze de kans krijgen. Namens de inwoners legt Erwin Jansen waarom dit hen zorgen baart.

De oorspronkelijke bestemming van het terrein is kleinschalige bedrijvigheid, volgens Actiecomité De Meeten II en Bewonersplatform Kortendijk. Erwin en zijn buurtgenoten beschouwen wat er komt als ‘een enorme fabriek’. De snoepjes van merken als Lonka en Red Band worden nu nog elders in Roosendaal geproduceerd maar het voornemen is om dat op De Meeten II te gaan doen.

Valse verwachtingen

Jansen vertelt dat het grootste bezwaar zit in de verwachtingen die gepaard gingen met het bestemmingsplan uit 2007. Zowel daarin als in de Roosendaalse omgevingsvisie van 2022 werd gezegd dat dit terrein een kleinschalig karakter moest behouden. Omdat ernaast woonwijken liggen; “En naast een woonwijk wil je geen grootschalige bedrijvigheid met CO2-uitstoot en stikstof. De bedoeling is om hier twee miljoen kuub gas te gaan verstoken per jaar. Al dat soort dingen schaadt de leefomgeving en de gezondheid van de mensen hier in de omgeving.”

Meerdere vormen van overlast

De meeste omwonenden hebben op basis van de bestemmingsplannen besloten hier te willen wonen, legt Erwin uit. Als ze wisten wat de overlast ging worden van een grote fabriek hadden ze daar nooit voor gekozen. Overlast die niet beperkt blijft tot uitstoot. Het verkeer en geluidsoverlast gaan toenemen. Daarnaast heeft Cloetta al aangegeven dat de buurt waarschijnlijk ook wel het een en ander gaat ruiken.

‘Gewoon een business case’

Namens de buurtcomités heeft Erwin het op de man af aan de fabrikant gevraagd: “Hoe verkoop je nou dat je zo veel overlast voor duizenden bewoners brengt? “ Productiedirecteur Marcel Mensink  was er volgens de buurtvertegenwoordiger glashelder over: “Voor hem is het gewoon een business case.” De gemeente vindt het goed dus Cloetta maakt zich er dan ook verder niet druk over, daar komt het samengevat op neer. Met moreel besef is men er niet bezig, concludeert Jansen. “Dat baart me nog het meeste zorgen. Dat daar geen enkele belangenafweging is geweest, ook niet vanuit de gemeente.”

Vrachtverkeer

Veel en zwaar verkeer door de wijk is een ander punt van zorg. De bewoners vrezen dat een serieus deel niet de door de gemeente beoogde aanrijroute gaat gebruiken maar dwars door de wijk komt. Dat is het kortst en zo sturen navigatiesystemen je ook. De gemeente heeft ook geen plannen aangekondigd om dat tegen te gaan.

Onbetrouwbare organisaties

Zowel de gemeente als Cloetta gaven aan geen behoefte te hebben om aan dit item mee te werken. Het verbaast Erwin niet. Het versterkt in de buurt wel het gevoel met onbetrouwbare organisaties van doen te hebben. De gemeente maakte die indruk al langer, omdat meermaals werd beloofd dat op het terrein kleinschaligheid gegarandeerd was. Er leeft het vermoeden dan de plannen met Cloetta er al veel langer liggen. Het was al ruim voor de plannen bekend werden gemaakt niet meer mogelijk hier een kavel te kopen, vertelt Jansen. Ook de omliggende bedrijven kregen steeds heel ander plannen voorgeschoteld.

Oproep aan Roosendaalse raad

Namens de omwonenden doet Erwin een dringend beroep op de politiek om kritisch te kijken naar wat hier gebeurt. Argumenten als werkgelegenheid staan volgens hem in geen verhouding tot de duizenden inwoners die hier last van gaan krijgen. Sentimenten al dat deze fabrikant bij Roosendaal hoort vindt hij ook weinigzeggend. Andersom is er vanuit Cloetta volgens hem weinig loyaliteit, laat staan maatschappelijk besef.