Roosendaal

Beantwoording van raadsvragen duurt te vaak te lang

Gemeenteraad Roosendaal

Kitty Joachems Kitty Joachems

In de gemeenteraad van Roosendaal maken Sjef van der Touw en Paul Klaver zich zorgen over het feit dat steeds meer raadsvragen te laat antwoord krijgen. Er is een opvallende stijging van uitstelbriefjes. Ze vragen het college waarom het steeds vaker te lang duurt voordat er antwoord komt.

De raadsleden vroegen cijfers op bij de griffie en daaruit blijkt dat er een stijgende lijn te zien is in het niet-tijdig beantwoorden van vragen. In 2020 ging het nog om een kleine vier procent. In 2021 was dat aantal gegroeid naar dertien procent en in 2022 ging het om bijna dertig procent. Vorig jaar ging het om bijna vierentwintig procent. Wie denkt dat dat een daling is ten opzichte van het jaar ervoor heeft het mis. Want in 2023 gaat het om de cijfers tot en met 7 oktober 2023. Op die dag stelden Van der Touw en Klaver deze vragen aan het college.

Zorgwekkend

Zij benadrukken het belang van tijdige en volledige beantwoording van raadsvragen. “Dit is cruciaal voor een goed debat in de commissie en de raadsvergadering”, vinden ze. Uitstel en onvolledige antwoorden hebben volgens beide partijen nadelige gevolgen voor de kwaliteit en volledigheid van het debat en het werk van de raad in het algemeen. Ze noemen de stijging dan ook zorgwekkend.

Volgens het college speelt het moment van indienen van de raadsvragen een belangrijke rol. “Zo zijn er vorig jaar in verhouding veel vragen ingediend kort voor of tijdens het meireces en het zomerreces. En in 2022 zijn relatief veel schriftelijke vragen gesteld tijdens het zomerreces”, schrijft het college. “Dat zorgt ervoor dat vragen niet tijdig kunnen worden voorbereid en afgestemd met de portefeuillehouder.”

Complexiteit van dossiers

Een andere oorzaak is het feit dat de complexiteit van dossiers is toegenomen. “Soms is extern advies nodig om een vraag goed te kunnen beantwoorden of is afstemming nodig met externe betrokkenen in het betreffende dossier. Indien voor de afdoening van schriftelijke vragen meer tijd nodig is dan de gangbare termijn, dan wordt de gemeenteraad daarover tijdig en schriftelijk geïnformeerd”, aldus het college.

Ook bij de manier waarop de gemeente antwoordt geeft zetten Van der Touw (Roosendaalse Lijst) en Klaver (PvdA) vraagtekens. Want bij de beantwoording ontbreken inleidingen en context wat soms voor onduidelijkheid zorgt als iemand alleen de antwoorden leest. En dat draagt volgens de raadsleden niet bij aan een heldere communicatie.

Op zoek naar oplossingen

In haar antwoord laat het college weten dat onderzoek uitwijst dat het ontbreken van inleidingen te maken heeft met automatisering. Het college erkent dit en belooft de technische oorzaken te onderzoeken en mogelijke oplossingen te implementeren. Ze schrijft ook dat de schriftelijke vragen over dit onderwerp inzichten geeft die ze toepassen in het programma Betrouwbare Overheid. Het college verzekert de raad dat vragen voortaan eerder worden beantwoord met procesinformatie als een inhoudelijke reactie nog niet mogelijk is.