Bergen op Zoom

De verbindende werelden van Van Peppen, Mo Rooneh en Pinchuk bij ‘At Infinity – The End’

Han Verbeem Han Verbeem

Vormen, geluiden, impressies… een zintuigelijke totaalbeleving. Bij de opening van de expositie Infinity – The End, afgelopen zaterdag in Gallery Lukisan in Bergen op Zoom, presenteren kunstenaars Annemarieke van Peppen, Olexandr Pinchuk en Mo Rooneh (Jacco Lauret) gedrieën hun werk. Voor componist en toonkunstenaar Mo Rooneh is het tevens de release van zijn nieuwste album Zonard, een avantgardistische impressie van de Parijse cultuurscene in de jaren ’50.

Annemarieke van Peppen en Mo Rooneh hebben hun sporen op internationaal vlak verdiend,  als winnaars van de Tamoil Cultuurprijs (voorheen: Sakko Cultuurprijs) in respectievelijk 2018 en 2016. Van Peppen is bekend om haar collages en fotografisch werk, met vooral karakteristieke portretten. Ze maakte series over onder anderen bewoners van wijk Fort-Zeekant, van Bergse raadspolitici en recentelijk werkte ze samen met een groep vrouwelijke Oekraïense vluchtelingen.

Geluksgeld

Inmiddels ontwikkelt Van Peppen zich tot multidisciplinair kunstenaar waarbij fotografische- en collagetechnieken elkaar verrijken. “Bij elke expositie vind ik mijzelf weer opnieuw uit”, zegt ze. Zo laat ze zich inspireren door de Trimurti-filosofie van het Balinese hindoeïsme. De Trimurti is de goddelijke drie-eenheid van Brahma als de schepper, Vishnu als de bewaarder en Shiva als de vernietiger. Ze heeft diverse bezoeken aan Indonesië gebracht, inmiddels haar tweede thuis, en is onlangs uit Bali teruggekomen. De thematiek uit zich niet alleen in de afbeeldingen maar ook in het materiaalgebruik. Zo verwerkt Van Peppen ‘geluksgeld’ in haar kunst: symbolische bankbiljetten van rijstpapier die in Azië verbrand worden bij bruiloften en andere feestelijke gelegenheden.

Animatie

Op de tentoonstelling zijn ook schilderijen te zien van de Oekraïense kunstenaar-ontwerper Olexandr Pinchuk. De getoonde werken zijn gebaseerd op een  animatiefilm die hij aan het ontwikkelen is over het gedicht ‘De grote kluis’ van Taras Shevchenko. Het is een filosofisch en mystieke bespiegeling over leven en dood, verleden, heden en toekomst.

Hoofdtelefoons

Mo Rooneh, in het dagelijks leven docent, maakt muziek die hij vooral ziet als” een verzameling van geluiden en ideeën.” Het nieuwste album Zonard (te beluisteren op spotify) is geïnspireerd op de tijdelijke woonwijken in de ‘Zone’ rondom de huidige Parijse Rue Périphérique. Het was een vrijplaats waar clochards, gelukzoekers, kunstenaars en wereldverbeteraars samenkwamen, een parallelle wereld en vlucht van de alledaagse werkelijkheid. Tijdens de opening van de expositie kunnen de bezoekers, al kijkend naar de schilderwerken en de grafiek, met draadloze hoofdtelefoons het album beluisteren. De werken krijgen daarmee extra zeggingskracht en het blijkt: uiteindelijk maakt iederéén deel uit van een zone, als reiziger tussen verschillende werelden. En, zo benadrukt Mo Rooneh: vaak is die reis belangrijker dan de bestemming.