Roosendaal

Roosendaals bedrijf heeft wereldsucces met vuurschaal waar je op kunt koken

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Het Roosendaalse merk OFYR heeft wereldwijd succes met een design vuurschaal waarop je kunt koken. Oprichter Hans Goossens doet per 1 januari een stap terug om van zijn pensioen te genieten. Ondertussen groeit de populariteit en de omzet van het bedrijf volgens hem gestaag door. We spraken hem over het buitenkooktoestel dat volgens hem een ‘uitslaande brand’ is en blijft.

Het ondernemersavontuur van Hans Goossens (66) begon in 2015 nadat hij na dertig jaar de financiële wereld achter zich liet. Hij besloot te ondernemen en liep naar eigen zeggen tegen een product aan dat vergelijkbaar is met het buitenkooktoestel waarmee hij nu succes heeft. “Ik vond het een uniek idee maar ik wilde het anders en beter doen”, zegt hij tijdens een interview in de showroom in Roosendaal. Hij maakte een prototype, trok personeel aan, en ontmoette zakenpartners. Dat het bedrijf in Roosendaal zit, komt simpelweg doordat één van die zakenpartners een locatie in Roosendaal had.

Disrupter

Terwijl hij met een man of vijf het bedrijf uitbouwde, merkte Goossens aan de reacties die hij kreeg al snel dat hij iets bijzonders in handen had. “Ik ben ook tegen ontzettend goede partners aangelopen die veel exportervaring en goede originele ideeën hadden. We doen het als disrupter heel anders dan andere bedrijven en dat is ongelooflijk goed aangeslagen”, zegt de ondernemer die zelf nooit had gedacht dat zijn kleine bedrijf uitgroeide tot een internationale speler.

Fusie

De vestigingslocatie heeft daar wellicht aan bijgedragen. “Omdat we zoveel export doen is Roosendaal een gunstige plek. België en Frankrijk zijn om de hoek en dat helpt allemaal enorm.” Voorlopig zal het bedrijf nog wel in Roosendaal zitten, zegt hij desgevraagd. “We zijn een jaar geleden gefuseerd met The Bastard, hun product is een kamado (barbecue, red.). Dit eveneens Nederlandse bedrijf is gevestigd in Haarlem en het is niet handig om twee bedrijven te hebben die deels hetzelfde doen op verschillende locaties. We zijn dus wel aan het kijken of we dingen goed kunnen combineren, ik denk dat we voorlopig nog in Roosendaal zitten”, aldus Goossens.

Belevingsfactor

In de basis is de OFYR een vuurschaal op een onderstel. Een ronde kookplaat zorgt ervoor dat je er van alles op kan bakken en braden. Vlees, vis, groente, eieren en zelfs pannenkoeken. In de loop van de jaren werden verschillende accessoires ontwikkeld voor de OFYR, zoals een pizzaoven en een grillrek. Goossens verkoopt geen barbecues. Hij verkoopt beleving! “Een traditionele barbecue is natuurlijk vaak een solitair apparaat. Eén iemand staat te koken en de rest maakt lol aan de tafel. Ons product is aanstekelijk. Mensen gaan eromheen staan. Iedereen houdt van vuur en dat helpt enorm!”

Lees ook: Sarah (26) neemt bakkerij over: ‘Juist gedaan om energierekening te betalen’

Bij Fyron, het Roosendaalse bedrijf achter dat aanstekelijke apparaat, werken nu ongeveer veertig mensen. De productie van de bakplaat vindt plaats in Roosendaal. Verder worden onderdelen gemaakt in het Brabantse Helmond en in Polen. “In Roosendaal hebben we management, inkoop, productontwikkeling, marketing, financiën, sales, klantenservice en heel belangrijk ons warehouse”, legt de eigenaar uit. “We krijgen hier de goederen in bulk binnen. De toestellen worden hier geassembleerd, ingepakt en verzonden.”

Afzetmarkt

Ongeveer 85 á 90 procent van de producten gaat de grens over naar particuliere klanten en horeca. “Europa is veruit de grootste markt. Frankrijk, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn de belangrijkste landen, maar we zitten in alle Europese landen.” Het bedrijf gaat vanaf 2023 de Engelse markt te bestormen. “Engeland is een land waar we tot nu toe redelijk weinig gedaan hebben. We hebben daar een importeur gehad maar we gaan daar vanaf 1 januari beginnen met onze eigen sales-mensen.”

OFYR zal altijd mij baby’tje zijn, dat is wel duidelijk!

De oversteek naar Engeland is niet het enige wat veranderd vanaf 1 januari. Vanaf die datum treden alle oprichters van OFYR en The Basterd terug en komt er een onafhankelijke directie die het bedrijf verder moet laten groeien. “Ik ben 66 jaar oud en ik vind het wel mooi geweest. Een aantal collega’s die wat jonger zijn hebben weer andere overwegingen. We blijven aandeelhouders en het zal altijd mijn baby’tje zijn, dat is wel duidelijk!”

Omzet geëxplodeerd

De geboorte van die spreekwoordelijke baby had niet beter getimed kunnen zijn, blikt Goossens terug. “Ik ben op een moment begonnen waarop buiten koken steeds populairder werd. Daarna kwam corona. Ik heb me er weleens voor geschaamd om het te zeggen, maar voor onze sector was dat een walhalla. Iedereen was bezig met huis en tuin en daardoor is de omzet geëxplodeerd. Als we meer producten hadden gehad, hadden we nog meer kunnen verkopen”, zegt hij.

Lees ook: Dit apparaat in Ossendrecht herkent en telt insecten

Vanzelfsprekend had die explosieve groei ook zijn weerslag op de periode daarna. “Veel afnemers hadden in 2021 te weinig producten naar hun zin. Ze hebben enorm ingeslagen voor 2022. Vervolgens begon de oorlog in Oekraïne en toen is de markt onder invloed van onzekerheid omlaag gegaan.” Toch heeft Goossens weinig te klagen. “Na mooie resultaten in het eerste half jaar was het tweede halfjaar een stuk zwaarder. Maar we zien nog wel een groei van 10 a 15 procent terwijl de barbecuemarkt met 5 procent is gekrompen. Dus we hebben het nog steeds goed gedaan.”

OFYR is letterlijk en figuurlijk uitslaande brand

Wat dat betreft laat Hans Goossens het bedrijf met een gerust hart achter. “Ik ga van het leven genieten voor zover ik dat nog niet deed. Want ik heb veel lol in mijn werk. Ik ga alles in een rustiger tempo doen en in ieder geval niet verder ondernemen.” Over het komende jaar voor het bedrijf, zegt hij weinig zinnigs te kunnen zeggen. “Ik denk dat veel afhangt van wat er in Oekraïne gaat gebeuren. Als ik naar OFYR kijk dan is het een product dat letterlijk en figuurlijk uitslaande brand blijft. Ik ben ervan overtuigd dat we marktaandeel blijven winnen.”

Lees ook: Werkplezier is hét medicijn tegen personeelskrapte bij Bravis ziekenhuis