Roosendaal

Sfeerbeheer moet situatie rond Poolse super Gastelseweg verbeteren

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

Sinds enige dagen lopen er ‘sfeerbeheerders’ rond op de Gastelseweg, in de directe omgeving van de Poolse supermarkt. Het is het resultaat van een gesprek dat de buurt had met de burgemeester. Andy knobel is woordvoerder namens een aantal omwonenden en laat er geen onduidelijkheid over bestaan: “We waarderen de inspanning om iets aan de groeiende overlast te doen, maar een definitieve oplossing is het niet.”

Op maandag 4 maart waren vertegenwoordigers van de straatbewoners te gast bij Han van Midden. De burgemeester had hen uitgenodigd om te praten over de stand van zaken op de Gastelseweg. De overlastsituatie daar, waarbij omwonenden zich gedupeerd voelen door het gedrag van een deel van de klanten die de Poolse supermarkt bezoeken, speelt inmiddels tien jaar.

Nog voor vertrek oplossen

Van Midden legt zijn taken als burgemeester in mei neer, omdat hij met zijn gezin naar Curaçao vertrekt. Hij heeft echter van de gemeenteraad de opdracht gekregen nog voor hij weg gaat met een daadwerkelijke oplossing voor de langslepende kwestie te komen. Volgens bewoner Andy moet dat plan nog voor 1 april bekend gemaakt zijn. Hij ziet het dan ook los van de tijdelijke inzet die nu door de gemeente is ingehuurd om wat rust in de straat te creëren.

Twee maanden

In een e-mail aan de bezorgde buurtbewoners heeft burgemeester Van Midden laten weten dat hij de klachten over nog altijd toenemende drukte en overlast serieus neemt. “Daarom heb ik besloten om voor de komende twee maanden sfeerbeheer in te zetten in de straat. Sfeerbeheer is bedoeld als laagdrempelig gastheerschap om bezoekers te wijzen op de regels die gelden. Zo willen we bezoekers herhaaldelijk wijzen op de regels en hun gedrag met als doel dat dit verbetert.”

Overdag niet

De ervaringen die de ingehuurde sfeerbeheermedewerkers opdoen, worden tevens gebruikt om een nog beter beeld te krijgen van de dagelijkse gang van zaken. Wel is opvallend dat ze er alleen tussen 17.00 en 21.00 uur rondlopen. Johan van de Sanden zit recht tegenover de supermarkt. Hij heeft er, als eigenaar van de Tapijt Drive-In, zowel particulier als zakelijk last van. Hem verbaast het tijdstip enorm. Zijn klanten zijn er vooral overdag en worden juist dan geconfronteerd met wat er op straat misgaat. Hij heeft op eigen terrein zelfs al parkeerplekken gerealiseerd om bezoekers zich zo veilig mogelijk te laten voelen. “Samen met speciale rolluiken en videobewaking heeft het me al zo’n vijftigduizend euro gekost.”

Eerdere toezeggingen

Van straatgenoot Knobel begrijpen we dat mensen van sfeerbeheer inmiddels gesprekken hebben gehad met meerdere bewoners. Ze zijn blij dat ze gehoord worden. “We waarderen de inspanningen oprecht”, benadrukt hij meermaals. “Maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing. Als die beheerders in hun witte jassen straks weer weg zijn komt het probleemgedrag vanzelf weer terug.”

Hij en zijn comité zijn daarom “reuze benieuwd” naar het plan waar Van Midden mee komt. In maart 2021 (zie video in de link) beloofde de burgemeester ook al eens concrete oplossingen. Toen al zei hij: “Het wordt opgelost, linksom of rechtsom. Dat wil zeggen: Of de supermarkt blijft daar en wordt daar goed ingepast en daar treffen we gewoon maatregelen voor. Of we kijken naar een alternatief voor deze supermarkt.”