Roosendaal

Plan: complex met 26 appartementen in Kalsdonksestraat

Een deel van de huidige facade aan de Kalsdonkseweg.

Herbert Kats Herbert Kats

Een flink stuk van de Kalsdonksestraat moet met de bouw van 26 appartementen een impuls krijgen. Het project speelt in op de grote woningbehoefte in Roosendaal zeggen de beide initiatiefnemers, die nog niet met hun naam naar buiten willen treden. “Het gaat om mooie appartementen voor starters.”

De aanvraag voor een omgevingsvergunning (die zich uitstrekt tot en met Gastelseweg 1)  is inmiddels door de gemeente gepubliceerd. Die blijkt bij navraag echter nog niet compleet omdat nog niet alle percelen zijn aangekocht. “De aanvraag die in december 2023 is ingediend, moet nog beoordeeld worden. Om deze reden kunnen wij momenteel nog geen verdere informatie delen over de inhoud van de aanvraag”, laat de afdeling communicatie weten.

Het moet wel goed geregeld zijn

Raadsleden zijn blij met de bouwplannen als die in de grote behoefte in de stad voorzien, reageren Bjorn Rommens (PvdA) en Alex Raggers (VLP). “Maar het moet wel goed geregeld zijn”, benadrukt Raggers. “We hebben het wel over een delicaat stukje weg.” Er moet dus goed gekeken worden naar de plannen, luidt de boodschap.

Rommens: “Alhoewel ik persoonlijk de vergunningaanvraag niet gezien heb, is het natuurlijk goed dat er wordt gewerkt aan woningbouw in onze gemeente. Vooral op plekken die nu leegstaan of waar een verandering van functie (retail naar wonen) gewenst is.”

Het raadslid kijkt wel scherp naar het opkopen van locaties, door bijvoorbeeld uitzendbureaus die huisvestiging zoeken voor arbeidsmigranten. “Zeker als er dan te veel in een te kleine ruimte gehuisvest worden.”

Parkeeroverlast

Buurtbewoner Bianca Ruitenberg erkent dat het plan een impuls voor Kalsdonk kan zijn, maar toont zich huiverig voor nieuwe problemen. “De wijk is duidelijk aan het verloederen. Aan dat pand moet echt iets worden gedaan.”

Als spreekbuis van omwonenden van de omstreden Poolse supermarkt – wat verderop – vreest zij echter een toename van het autoverkeer en parkeeroverlast. “Als de appartementen voor starters zijn is daar niks mis mee”, zegt ze. “Maar als dat werkende mensen zijn brengen die zo 26 auto’s of meer mee.” Achter het huidige complex is een veld dat al jaren braak ligt. Dat zou soelaas kunnen bieden voor de parkerende bewoners van de nieuwbouw, oppert ze.

Top-of-the-bill

Investeerder en initiatiefnemer houden zich zo veel mogelijk op de vlakte, zolang de omgevingsvergunning niet rond is. Pas als die er ligt willen ze een info-avond voor omwonenden beleggen. De investeerder zegt dat hij dan graag verder uitleg geeft. “Het worden top-of-the-bill koop-appartementen.”

Tipje van de sluier is ook dat het bouwplan voorziet in twee fases. Op die manier kunnen de kapper en bakker die er nu al zijn gevestigd als eerste in de nieuwbouw, licht hij toe. Volgens hem een duidelijk teken dat de initiatiefnemers niets te verbergen hebben.