Reddingsoperatie voor 8000 kilo pompoenen in Etten-Leur
Kisten vol met biologisch geteelde pompoenen dreigen te verpieteren in de loods van landbouwer Ivar van Dorst. Een derde van de vruchten voldoet niet aan het schoonheidsideaal van supermarkten, waardoor naar andere oplossingen gezocht wordt.
Die oplossing lijkt in zicht te komen dankzij een samenwerking tussen de pompoenteler en No Waste Army. Tibaud van der Steen, mede-oprichter van No Waste Army, legt uit hoe zijn organisatie te hulp schiet: “We hebben een leger van mensen die strijden tegen voedselverspilling. We verwerken deze minder perfecte pompoenen tot houdbare producten met behulp van sociale werkplaatsen en grotere producenten. Deze producten worden vervolgens een keer per kwartaal bij mensen thuis bezorgd via onze boxen.”
Reddingsoperatie
Niet alle pompoenen kunnen in de boxen verwerkt worden. Daarom zoekt de organisatie ook mee naar afnemers voor de restpartij. De reddingsoperatie van No Waste Army heeft op dit moment de helft van de pompoenen gered, maar ze zoeken nog steeds afnemers voor de resterende 4000 kilo.
De pompoenen zijn op biologische wijze geteeld, legt Van Dorst uit. “Er worden verschillende eisen gesteld aan de pompoenen om een geschikte afzetmarkt te vinden.” De belangrijkste is de strikte gewichtsklasse van 900 gram tot 1,6 kilo, wat de pompoenen ideaal maakt voor consumptie. Echter, een derde van zijn oogst valt buiten deze range en vindt moeilijk een plek in de markt. En dat terwijl de smaak van de pompoenen volgens de teler perfect is.
Consument
De twee pleiten voor veranderingen op wetgevingsniveau en bewustwording bij consumenten en supermarkten. “Het is eigenlijk bizar dat er eisen worden gesteld aan het gewicht van een product. We hebben wetgeving nodig die dit verandert, evenals initiatieven van onderaf, zoals het onze, om deze problemen aan te pakken”, zegt Van der Steen.
De consument moet volgens hen bereid zijn om af te stappen van het traditionele beeld van perfecte groenten en fruit. “Als we allemaal de mooiste pompoen uit het schap pakken, blijven de minder mooie over en worden ze misschien alsnog verspild”, merkt Van Dorst op. Bewustwording bij consumenten kan volgens Van der Steen een belangrijke stap zijn om de (normen in de) voedselketen te veranderen.